Når du leser dette har Call of Duty: Black Ops 2 vært ute i nøyaktig en uke. I løpet av de første 24 timene spillet var i salg solgte det for svimlende 500 millioner dollar. Tygg litt på det tallet. 500 millioner dollar! Det forrige spillet i serien solgte for 400 millioner dollar første døgn. Vi snakker altså her om summer som hverken film eller musikkbransjen noengang har vært i nærheten av å snuse på. Selv gigantosaurus-franchiser som Star Wars, Harry Potter og Avatar sin inntjeningsevne blir bare som lommerusk å regne sammenlignet med dette. Call of Duty -serien er nå verdens største underholdningsmaskin med enorm margin. Og Black Ops 2 er etter kun en liten uke i salg et globalt kulturelt fenomen som verden aldri har sett maken til.

Du mener kanskje at jeg overdriver? Da smaker vi litt på tallet igjen. 500 millioner dollar! Det er 2 892 675 000 000 norske kroner det.

Men som kjent, svimlende salg er ikke nødvendigvis det samme som kvalitet. Spørsmålet er om årets utgave av Call of Duty bringer noe nytt på banen. Ett eller annet som kan forklare disse enorme salgstallene.

Og ja, det gjør det faktisk. Utviklerne i Treyarch, en gang kjent som B-studioet som tok seg av serien de årene der skaperne i Infinity Ward klekket ut sitt neste trekk, er nå kongene på haugen. Bokstavelig talt. For med det første Black Ops -spillet satte de standarden så høyt at fjorårets Call of Duty (som igjen ble laget av Infinity Ward) føltes som en skuffelse. Med Black Ops 2 tar de den helt ut og leverer en underholdningspakke som nesten sprekker i sømmene av innhold.

Black Ops 2 leverer den beste singleplayer-opplevelsen siden det første Modern Warfare. Ikke nok med det, her er også multiplayer-delen av spillet så kvalitetssikret både hva innhold, brett, våpen og utstyr gjelder. På toppen av det hele greier Treyarch i tillegg å ta Zombie-delen av spillet ut på nye veier. Tranzit er et forsøk på å lage et større samarbeidseventyr av zombiene. Her kjører en buss deg og vennene dine mellom fem forskjellige steder der du skal samle sammen ulike gjenstander som du kan lage bisarre våpen av. Øvrige modi i zombie-delen av spillet er den klassiske survial og nykommeren Grief som lar to lag kjempe mot hverandre der det gjelder å få zombiene til å gå etter motstanderlaget.

Det er vanskelig å skrive om hva som egentlig er nytt i Black Ops 2 uten å måtte gå dypt ned i de tekniske detaljene. Dette er fortsatt Call of Duty slik millioner av mennesker rundt om i verden kjenner serien. Forskjellene ligger i de små, små forandringene som Treyarch har gjort. Forandringer som du kun legger merke til om du har noen år på baken med Call of Duty som årlig sparringspartner. Men for nykommere til serien så kan det være en betryggelse å vite at dette er det mest kvalitetssikrede og strømlinjeformede spillet i serien så langt. Det er også det mest underholdende i tillegg til å være det som byr på mest innhold for pengene. Og om du vil ha enda mer så kan du være viss på at utviklerne har minst fem nye kartpakker på lur som sluses ut med jevne mellomrom fra januar av.

Om Black Ops 2 hadde vært et spill eksklusivt for Xbox 360 så ville sekseren på terningen vært innen rekkevidde. Den glipper også i år. For som vanlig så blir Playstation-eierne avspist med en versjon som plages av problemer med både matchmaking og online-spillingen generelt. Forumene er i år (som i fjor og året før der igjen….) fulle av sinte forbrukere som sliter med å koble seg til serverne. Også de som spiller på PC har opplevd tekniske problemer av samme art. Nok en gang så er det altså Xbox-eierne som får den beste opplevelsen, og slik skal det jo ikke være. Eller hva?