Fra «meget svak utvikling» og driftsunderskudd på 70-80 millioner for et knapt år siden håper verftsdirektør Anders Straumsheim nå på å gå lysere tider i møte.

– Vi har vært gjennom en meget krevende periode. Verftet har likevel klart å etablere en rekordsterk ordrebok som sikrer meget jevn og god sysselsetting de to neste årene. Dette gir oss muligheter til å gjennomføre en effektiv, stabil og lønnsom produksjon i årene som kommer, sier han.

Travel sluttspurt

Bergen Group Fosen fikk i helgen det siste skroget til det som skal bli en av to nye cruiseferger hos Fjord Line.

– Det siste skroget fra Gdansk leveres med en vesentlig større ferdigstillelsesgrad enn søsterskipet som vi har arbeidet med å ferdigstille siden i fjor. Vi forventer derfor en langt mer effektiv utrustningsperiode på dette skroget, påpeker Straumsheim i en pressemelding.

Konsernet har rundt 1600 ansatte, og tidligere stortingspolitiker Magnus Stangeland er styrleder. Verftet på Rissa har 253 ansatte, som nå skal ha nok å henge fingrene i fremover.

Ifølge Straumsheim er selskapet er nå inne i en meget travel sluttspurt med ferdigstillelsen av det første cruiseskipet som skal settes i drift i slutten av mai måned. Dette skipet, som får navnet MS «Stavangerfjord», legger ut på sin jomfrutur for Fjord Line 29. mai.

Det nye søsterskipet MS «Bergensfjord» blir seilingsklart til høsten, og da vil Fjord tilby daglige avganger på linjen Bergen – Stavanger – Hirtshals og Hirtshals – Langesund.

Plass til 1500 passasjerer

Lengden på de to søsterskipene blir 170 meter, og er spesielt konstruert for å tåle Nordsjøens bølger og gi passasjerene en behagelig og stabil seilas. Det blir plass til 1 500 passasjerer, og skipene vil ha 306 lugarer og plass til 600 personbiler, vogntog og last. Skipene er designet av Bergen Group Fosen i tett samarbeid med rederiet.

Begge de nye cruisefergene får motorer som skal drives med flytende naturgass (LNG). Utslippet av NOx reduseres av den grunn med 92 prosent i forhold til utslipp fra skipsmotorer som drives med tradisjonell tungolje. Utslipp av svovel elimineres fullstendig, mens utslipp av partikler reduseres med 98 prosent. De to cruisefergene som bygges ved Bergen Group Fosen er vurdert som de mest miljøvennlige i sitt slag i verden.

Bergen Group Fosen har nå en ordrebok som sikrer stabil utrustningsaktivitet frem til ut i 2. kvartal 2015:

  • To leveranser til Fjord Line i 2013.

  • Offshoreskip for Volstad og ankerhåndteringsskip til NFDS/BOA i 2014.

  • Et offshoreskip for Volstad med levering i første halvdel av 2015.