I den store leketøysbutikken Toys'r'us på Tiller bugner det over av alle slags leker; biler, barbiedukker, fargestifter og akebrett er stablet fra gulv til tak. Butikksjef Sturla Kregnes står i midtgangen mellom jente- og gutteavdelingen. Fargen sjokkrosa lyser mot oss fra høyre side, og avbildede søte småpiker smiler mot oss fra jenteavdelingen.

- Jenteavdelingen er bygget opp på dokker, mens gutteavdelingen stort sett består av biler, forteller Kregnes.

Dukker til gutter

Kjønnsforsker Agnes Bolsø har i 30 år jobbet for likestilling av gutter og jenter.

- Vi ville bryte det faste mønsteret og gi dukker til guttene og biler til jentene, men det var få som lyktes med det, sier Bolsø.

Hun mener leketøysbutikkene gjenspeiler kjønnsspillet i samfunnet, der gutter og jenter drukner i kjønnsstereotypier.

- Vi reproduserer kjønn over alt i samfunnet. Dette er en av mange måter der kjønn blir holdt fast. Foreldre bør være bevisste på det, men jeg har inntrykk av at de bevisste tar «ferie» i jula. Man tar ikke sjansen på å gi barna leker de ikke vil bruke, sier Bolsø, som er førsteamanuensis ved NTNU.

- Jula setter det hele på spissen, foreldre som ellers er bevisst på kjønnsleker blir mindre oppdragende og kritiske til kjønnsbaserte leker, mener hun.

Butikksjef Sturla Kregnes mener Bolsø og hennes kolleger jobber forgjeves.

- Jeg kjøpte en lekebil til datteren min i fjor. Hun ville ikke ha den, men den samme bilen ble favorittleken til sønnen min. Dette er noe biologisk og naturlig i oss, sier han.

Kregnes forstår ikke hvorfor dette skal være kontroversielt.

- Det er vanskelig å tre roller ned over hodet på barna våre. Det er helt klart en forskjell mellom kjønnene, sier han.

- Diskriminerer ikke

Kregnes mener inndeling av jente- og gutteavdelingen er helt naturlig ettersom det gjør butikken mer oversiktlig.

- Det vil bli voldsomt problematisk for kunden dersom vi skal blande biler og dukker om hverandre. Nå er det enkelt å finne frem, sier han.

Han får støtte av Edgar Wisløff, sjef for Edwis Leker i Trondheim, som mener de følger kundenes ønsker.

- Det skal være lett og oversiktlig å orientere seg. Dette er ikke noen bevisst handling for å diskriminere gutter eller jenter. Uansett hva vi gjør vil det være meninger om det. Det må vi bare finne oss i, avslutter Wisløff.

Agnes Bolsø innser at kunden får det enklere med klare, oversiktlige avdelinger i butikkene.

- Men hvorfor kan vi ikke dele opp i flere avdelinger enn to? Slik det er nå sorterer ikke butikkene etter typer leker, men typer kjønn, avslutter Bolsø.