– Vi har gode lærere, og vi lærer på en sånn måte at alle forstår det. Og så gjør vi leksene våre. Vi får lekser som er morsomme, forklarer elevene i 5A.

Læreren heter Øystein Isaksen, og er veldig fornøyd med elevenes prestasjoner på de nasjonale prøvene i høst. Han tror at systematisk arbeid har vært avgjørende: Når elevene blir gode til å lese og skrive, blir de også gode til å løse oppgaver.

– Og så er jeg veldig glad for at jeg har elevene i et klasserom med vegger. Det skaper ro, sier Isaksen.

Store variasjoner

Trondheim kommune er nå i ferd med ferdigstille kvalitetsmeldingen for grunnskolen i Trondheim for 2014. Her legges også resultatene på de nasjonale prøvene i lesing, skriving og regning for 5. og 8. trinn frem.

Resultatene viser at det er betydelige forskjeller mellom skolene, og at det kan være stor variasjon i resultatene på de tre prøvene på samme skole.

Seniorrådgiver i Trondheim kommune, Erlend Moen, sier de ikke er fornøyd med at resultatene varierer såpass mye.

– Mange skoler har gode resultater, mens andre helt sikkert har mer å gå på. Resultatene viser at det å jobbe med læringsutbyttet i de grunnleggende ferdighetene er noe vi må ha fokus på hele tiden, sier Moen.

– Hvor viktig er resultatene på de nasjonale prøvene?

– Det er veldig gode prøver, og de gir oss gode muligheter til å hjelpe skolene til å bli bedre. Men skolene har et bredt mandat, og de nasjonale prøvene er bare en indikator. Det er derfor uheldig hvis de nasjonale prøvene alene gir et kvalitetsstempel for skolen, sier Moen.

Oslo bedre

Aftenposten har beregnet resultatene på de nasjonale prøvene i 5. trinn for alle Oslos 15 bydeler og sammenlignet dette med resultatene i landets kommuner. Beregningene viser at over halvparten av bydelene i Oslo har resultater som er bedre enn byer som Trondheim, Stavanger, Asker, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Det til tross for at mange skoler i Oslo har en stor andel minoritetsspråklige elever. Det har ført til en heftig debatt om Osloskolen, hvor det blant annet blir påpekt at Oslo i større grad enn andre kommuner fritar elever fra de nasjonale prøvene. Det avviser Anniken Hauglie (H), skolebyråd i Oslo.

– Det jeg hører fra andre steder i landet, er at skoler måles på hvorvidt de holder budsjett. Det er en altfor snever forståelse, og for meg som skolepolitiker er det enda mer vesentlig om elevene lærer å lese og skrive på skolen, sier Hauglie til Aftenposten.

Lære av de som lykkes

Erlend Moen mener det ikke er så enkelt å slå fast at Oslo-resultatene er bedre enn i Trondheim. Han mener at det må korrigeres for levekårsvariabler og hvor mange som får fritak fra prøvene.

– Våre beregninger viser at da reduseres forskjellen mellom resultatene, og Trondheim kommer i noen sammenhenger bedre ut enn Oslo. Vi er ikke så opptatt av å sammenligne oss med andre kommuner. Vi bruker de nasjonale prøvene til å forbedre undervisningen. Men vi ønsker å lære av dem som lykkes, både skoler i Trondheim og andre steder, sier Moen.

– Hva kan Trondheim lære av Oslo?

– Vi kan helt sikkert lære masse av Oslo, slik vi kan lære av Bergen, Drammen, Stavanger og Tromsø. Det er vanskelig å peke på en ting, men vi har et utstrakt samarbeid for å lære av hverandre.

– Hva er Oslo gode på?

– Jeg kjenner lite til detaljene rundt hvordan de jobber, men fra mitt ståsted ser jeg at de er gode på systematisk arbeid, de har høyt kvalifiserte ansatte og er opptatt av ledelse, sier Moen som også mener at Oslo har noe å lære av Trondheim.

– Vi er stolte av det systematiske arbeidet med læringsmiljø, og det at elevene i all hovedsak har det trygt i skolen. Vi har også gode skolebygg, og er fornøyd med at skolene jobber kollektivt med viktige satsinger som lesing og skriving, påpeker Moen.

Dårlig resultat

Ved Åsheim barneskole på Heimdal er det ingen tilfeldighet at de scorer bra på de nasjonale prøvene.

– Vi hadde skikkelig dårlig resultat i 2006-2007. Det førte til krisemøte ved skolen. Da bestemte vi oss for å satse på grunnleggende ferdigheter. Vi kjøpte inn hefter i studieteknikk for å øke leseforståelsen hos elevene, forteller Gerda Karijord Røstvik, fagleder ved skolen.

Samtidig gjorde de elevene komfortable med å gjennomføre elektroniske prøver, og hentet frem gamle prøver for at elevene skulle bli vant til oppgaveformen.

– Det er feil å si at vi øver til nasjonale prøver, men vi forbereder elevene mentalt. Vi vil at dette skal være en prøve hvor de kan vise hva de er gode for, sier Øystein Isaksen.

Les også: Rektorer og lærere støtter elevtesting

Da resultatene etter høstens prøve var klare, fikk lærerne gratulasjoner fra rektor Eystein Angen.

– Vårt mål er å lære elevene grunnleggende ferdigheter. Nasjonale prøver er en av indikatorene som måler dette. Da er det selvsagt hyggelig at vi scorer høyt. Dette gir elevene et godt utgangspunkt for videre læring, sier Angen.

Bjørn Jacobsen er også lærer på 5. trinn. –Vi har fått en kultur hvor det er lov å være flink på Åsheim, forklarer han suksesshistorien fra klasserommet.