Dette er hovedelementene i kuttplanen som settes i verk 12. januar:

* Takstene økes med fem prosent.* 175 færre daglige avganger på buss, hurtigbåt og ferge.* Redusert rutetilbud på formiddag, om kvelden og i helgene.* Ingen ruter får større reduksjon enn tre færre avganger per dag.* Ingen kutt i tilbudet i rushtiden morgen og ettermiddag.* Flere ruter i Trondheim skjermes for kutt.

– Forberedt på reaksjoner

– Vi er forberedt på reaksjoner på publikum. Det er rett og rimelig at enkelte vil protestere når de ser at avgangen de pleier å bruke er fjernet fra rutetabellen. Vi har hatt en grundig prosess om konsekvensene av innsparingene sammen med selskapene som drifter rutene. De fleste innskrenkningene i rutetilbudet skjer i samråd med operatøren, men enkelte steder har vi kuttet i antall avganger på tross av innvendinger fra operatøren. Vi er nødt til å innskrenke tilbudet om det gjør aldri så vondt å stryke avganger, sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB.

– Hva med passasjerer som mister en avgang de er helt avhengig av?

– Vi har i prosessen med å kutte i rutetilbudet forsøkt å gjøre endringer slik at det finnes gode alternativer. Vi effektiviserer rutetilbudet så skånsomt som mulig. Går ikke bussen, kan man ta tog istedet, og finnes det ingen hurtigbåtavgang på det tidspunktet man ønsker, kan man heller ta ferge, sier plan- og driftssjef Harald Storrønning.

Skjermer tre passasjergrupper

AtB har lagt en klar prioritering i hvilke kundegrupper som skal vernes mot innsparingene.

– Våre tre viktigste kundegrupper er arbeidsreisende, pendlere og studenter. I planleggingen av rutereduksjonene har vi derfor lagt vekt på at ingen avganger fjernes i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

Vi innskrenker kuttene til rutetilbudet på dagtid mellom klokken 09.00 og 14.30, fra klokken 18.00 om kvelden og i helgene, forteller Storrønning.

Han mener det samlede rutetilbudet i 2015 fremstår som «et godt tilbud for de fleste».

– Ved å skjerme de viktigste passasjergruppene, sørger vi også for å beholde den delen av trafikken som gir størst inntekter, fremhever Storrønning.

Skjermer over 30 ruter

Av de 125 færre daglige avgangene, forsvinner mellom 90 og 100 avganger i Stor-Trondheim (Trondheim, Melhus, Klæbu, Skaun og Malvik)

Storrønning påpeker at det er en rekke ruter i Trondheim som ikke får noen reduksjon i tilbudet i det hele tatt. Det gjelder rutene 7, 11, 16, 19, 36, 43, 55, 63, 66, 71, 73, 75, 76 og samtlige arbeidsruter fra 80 til 98.

AtB legger opp til en bred informasjonskampanje om det nye rutetilbudet fra 12. januar.

– Vi skal informere om endringene gjennom en annonsekampanje, ved oppslag på holdeplassene og ved å sende de nye ruteheftene i posten, forteller kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal.

Taktstene økes med fem prosent

Et vesentlig bidrag i spareplanen er en takstøkning på tre til fire prosent.

– Det betyr at kunder i Stor-Trondheim må betale 50 øre mer per tur eller 20 kroner ekstra i måneden for et 30 dagers periodekort. At takstøkningen skal gi 24 millioner kroner i inntjening forutsetter en trafikkøkning i 2015 på 2,0 prosent. I år ligger vi an til en passasjerøkning på 1,9 prosent, så vi regner med at økningen i passasjertallet blir på samme nivå neste år, forsetter Opsal.

Etter flere år med trafikkvekst på over ti prosent i året, har trafikkøkningen stagnert noe i 2014. Årets økning på rundt to prosent innebærer at AtB hver dag har 100 000 passasjerer.

Det blir andre år på rad at AtB må spare penger. I år har selskapet spart inn 11 millioner kroner gjennom kutt i regionale ruter, blant annet hurtigbåtsambandet Trondheim–Vanvikan.

Misnøye på Melhus

AtBs kutt i busstilbudet mellom Melhus og Trondheim vekker harme hos passasjerene.

Mellom klokken 09.00 og klokken 14.00 vil det gå buss bare en gang i timen på rute 38.– Tilbudet i rushtiden om morgenen og ettermiddagen reduseres også noe, bekrefter seksjonssjef Thor Eggen i AtB.

Også rute 340 mellom Støren og Trondheim får færre avganger enn i dag.

Tog erstatter buss

AtB begrunner nedskjæringene i busstilbudet med at NSB utvider antall avganger på Trønderbanen fra midten av desember. Det vil bli flere avganger til og fra Melhus, Ler og Lundamo til Trondheim mot Stjørdal og Steinkjer.

– Med så mange nye turer med tog mellom Melhus og Trondheim vil AtB redusere antall turer for å få minst mulig parallellkjøring mellom tog og buss. På dagtid vil vi kjøre med timefrekvens slik at buss kjører på hel time. mens det går tog tilnærmet hver 30. minutt over hel time. På tross av at noen vil oppleve ulemper grunnet omstigning til og fra tog vil de fleste oppleve at kollektivtilbudet på strekningen Melhus–Trondheim blir vesentlig styrket, hevder Eggen.

– Fryktelig dårlig idé

Det er slett ikke alle busspassasjerer som Adresseavisen treffer på holdeplassen ved Melhus rådhus enige i.

– Å kutte flere bussavganger og erstatte de med tog er en fryktelig dårlig idé. Dette var en svært skuffende og en dårlig nyhet. Buss er mer attraktivt enn tog, sier Aiste Stravinskaite.

– Det er ok med tog, men jeg tror endringene vil gjøre det vanskeligere å komme til og fra Trondheim, synes Chief Ntukirutimana.

– Det er langt flere som tar tog enn buss. Å kutte ut bussavganger til fordel for tog er derfor idiotisk. Kommer du fem minutter for sent til bussen må du vente en time på neste avgang. Det er et elendig tilbud, sier Vetle Hermo.

- Kommer du fem minutter for sent til bussen må du vente en time på neste avgang. Det er et elendig tilbud, sier Vetle Hermo. Foto: Adresseavisen
Chief Ntukirutimana tror færre bussavganger vil det gjøre vanskeligere å komme fra Melhus til Trondheim. Foto: Adresseavisen
Skuffende. - At AtB skal kutte bussavganger på rute 38 er en skuffende nyhet, synes Aiste Stravinskaite. Foto: Adresseavisen
Innsparingsplan AtB Reportasje Melhus kuttplaner - færre avganger pga flere togavganger Melhus stasjon Foto: Adresseavisen