– Jeg spiller gitar, men ble for ivrig og fikk senebetennelse, sier Jannicke Forsgren (28).

Den ferske artisten fra Klæbu har holdt på med musikk hele livet. Men bare for seg selv.

I fjor høst ble hun invitert inn i broren, Marcus Forsgren (The Lionheart Brothers og Jaga Jazzist), sitt studio i Oslo. Der spilte hun inn de to første låtene hun hadde skrevet. Den første ble Ukas Urørt på NRK P3, og begge fikk ros av Adresseavisens anmelder:

«Det er svært sjelden å høre så overdådig og flott, fiks ferdig og formfullendt popmusikk fra en debutant», skrev Vegard Enlid, og konkluderte med at Forsgren har «oppsiktsvekkende talent både som låtskriver og formidler».

– Min ambisjon er først og fremst å lage musikk jeg liker, og så er det kjempeartig om andre liker det også, sier hun. Broren Marcus har hele veien vært en viktig støttespiller.

To blad Forsgren

– Marcus har vært veldig involvert. På de to låtene vi ga ut, er han produsent og spiller alle instrumenter bortsett fra trommer, sier Forsgren, som i oktober besøkte samme studio på nytt.

Broren er også hyret inn som gitarist i bandet, som hun helt nylig har fått stablet på bena. Der har hun i tillegg med seg Ruben Hakkebo (gitar), Frantz Jørgen Andreassen (bass) og Fred Gerhard Strand (trommer). Både Andreassen og Strand har bakgrunn fra The Lionheart Brothers.

– Vi er så ferske at vi ikke har spilt sammen ennå. Nå skal øve frem mot Trondheim Calling, mens jeg skal fortsette å spille inn og skrive låter.

Jannicke Forsgren er nemlig en av 15 demoartister som er plukket ut og skal spille på Trondheim Calling i januar.

– Vi i juryen har fulgt henne lenge, hun er en artist vi har stor tro på. Hun lager bra låter som er spennende produsert, sier Thomas Ryjord, juryformann og prosjektleder i Trondheim Calling.

– Større selvtillit

Mange av artistene som sendte inn demoer i år, er helt ukjente for juryen. Det er et godt tegn, synes Ryjord.

– Det tyder på godt tilsig på rekrutteringssiden. Mange av bidragene viser eksportklare artister, med markante prosjekter og personligheter. Sånn som Arne Åsmund fra Trondheim og Ingeborg Oktober fra Hamarøy, soloartister som tør å satse.

Når Trondheim Calling arrangeres fra 29. til 31. januar er det for femte gang. Ryjord synes musikkregionen har forandret seg mye i løpet av fem år.

– Artister og aktører har en mer profesjonell tilnærming til prosjektene sine enn tidligere. Mange har gjort det bra både kunstnerisk og kommersielt, sånn som Highasakite. Og så er sjangerspennet utvidet. Trondheim har nå et av de mest spennende hip hop-miljøene i Norge, og flere spennende prosjekter på elektronika-siden. Det er blitt mer selvtillit i regionen, sier Ryjord.

I rådmannens budsjettforslag for Trondheim er bransjefestivalen foreslått løftet inn på fast post.

– Vår oppgave er å lage et bedre næringsgrunnlag rundt midtnorsk musikkproduksjon. Det er et ganske sært oppdrag, og vi er avhengig av å få offentlige midler for å drive på det nivået vi har gjort. Vi er glad for å få den tilliten, sier Ryjord.

15 demovinnere

150 band og artister sendte inn demo til Trondheim Calling. I tillegg til Forsgren får disse 14 får spille på festivalen (omtale fra Trondheim Calling):

Aphzelia (Hommelvik): Fem gutter i alderen 18-21 år som spiller en blanding av death metal og metalcore. Bandet er blitt anbefalt av Urørt og jobber for tiden i studio med sin første EP-utgivelse.

Arne Åsmund (Trondheim) synger viser om forvirret kjærlighet, vold og drap, fremført med naiv ærlighet og bekmørk humor. Slapp debutalbumet «Storytime» i fjor høst.

Blånæggel (Grong/Trondheim) spiller hard og catchy punkrock. Varmer opp for Silver og Upstrokes i november.

Diddaboy (Steinkjer) er en 24 år gammel rapper fra Steinkjer som nylig signerte til plateselskapet Bølgemaskin, som blant annet gir ut Shitrich sine utgivelser. Ga ut sitt første soloprosjekt «Gjennomtenkt Tankeløshet» i 2013 og jobber for tiden med nytt låtmateriale.

Dröm (Trondheim) spiller norskspråklig elektronikapop. Består av medlemmer fra Jazzlinja ved NTNU og slipper singelen «Når E Våkne» på Impeller Recordings 10. november.

Heroinne (Otterøya/Trondheim) spiller såkalt arktisk ørkenrock. Har varmet opp for band som Graveyard, Kadavar og Black Debbath. Debuten «Interstellar Grade Octainne» ble sluppet i september.

Ingeborg Oktober (Hamarøy): Ingeborg Schistad Edvardsen (20) fra Hamarøy har skrevet egen musikk, og spilt rundt i Nord-Norge siden 15-årsalderen. Synger på nordnorsk og befinner seg sjangermessig i krysningspunktet mellom visesang, folk og pop. Ga i forrige uke ut debutalbumet «Hjerteræk» på Clearpass/Musikkoperatørene.

Juicer (Otterøya/Trondheim): spiller bredbent skandirock, inspirert både av 70-tallets rockescene i Detroit. Har blant annet varmet opp for Nicke Anderssons Imperal State Electric, og sluppet flere mindre utgivelser.

Kjartan Gaulfossen & Erlend Smithee (Trondheim/København): Københavnbaserte Gaulfossen leverer tekster på sliten dialekt i form av små historier og bruddstykker fra skandinavisk byhverdag, ispedd løse tankerekker og betraktninger fra sidelinja. Erlend Smithees hovedsaklig samplebaserte produksjon gir bakteppet, i form av mellow, stemningsfull hiphop. Duoen har flere EP-utgivelser bak seg, men kommer med sin første full-lengder «Rein by», digitalt og på vinyl, via Stundom i januar 2015.

Marie Denise (Trondheim) er et melankolsk og mystisk univers med minimalistiske, suggererende og improvisatoriske elementer som forenes med tekster og melodier som fører lytteren avgårde til det kjente og det ukjente.

Mats Wawa (Trondheim): 22 år gamle Mats Wang begynte å spille gitar på gutterommet da han var 16 og har vært der siden. Spiller sin aller første konsert på Trondheim Calling. Klassisk singer/songwriter blandet med moderne, melankolisk ironi.

Odd Loves to Dance (Trondheim) er et nostalgisk indierockband fra Trondheim. Har turnert Norge to ganger og fått spilletid på NRK P3, Urørt og studentradioene i Trondheim og Oslo. Debutalbumet ventes i 2015.

The E (Trondheim): Med en god miks av heftige beats, gode melodier og sterk vokal vil trioen The E blåse nytt liv i norsk pop og R&B. Etter mye tid i studio er debutalbumet på trappene, inspirert av artister og produksjoner som Coldplay, Timbaland, Justin Timerlake og A-Ha.

The MaXx (Trondheim) består av Oscar Grönberg, Tomas Järmyr og Petter Kraft, tre svenske musikere som alle har vært veldig aktive og toneangivende på Trondheims jazz- og musikkscene de siste årene. Når de møtes i The MaXx skaper de et medrivende kosmos av galskap, med en uhellig miks av proggete gitarriff, elektronika, trance og pop-hooks. Bandets medlemmer inspireres av Daft Punk, Captain Beefhart og Deerhoof.

Demojuryen har bestått av Thomas Ryjord (Trondheim Calling/juryformann), Mari Garas Monsson (programleder NRK Urørt), Tete Lidbom (musikkprodusent NRK P3/Urørt), Per Jørgen Pedersen (Radio & Digital marketing Universal Music), Pål Rees (booking Blæst/Brukbar/Trondheim Calling), Markus Sletten (booking Isfit 2015/UKA 2015) og Ida Vie (booking Familien).

Flyttet til Østbyen

Andre artister som kommer til Trondheim Calling er: Ida Jenshus og Hanne Kolstø, Barren Womb, Sigrid Raabe, Fay Wildhagen, Ben Baller, Hasta, Blomst, Svankropp og Warp Riders.

I fjor flyttet Trondheim Calling fra Byscenen til Østbyen, der de doblet kapasiteten og antall scener, og endte opp med solid publikumsrekord. Neste års festival arrangeres samme sted.

– Flyttingen i fjor var en suksess som vi fikk god respons på. Nå skal vi bygge videre på det konseptet, sier Thomas Ryjord.

I januar spiller Forsgren sin aller første konsert, på Trondheim Calling, sammen med blant andre broren Marcus Forsgren fra The Lionheart Brotherts og Jaga Jazzist. Foto: Privat