Utilstrekkelig bemanning, et betydelig antall telefonhenvendelser som ikke blir besvart og opptil to timers ventetid før en kan bli vurdert av sykepleier.

Det er bare noe av det som kom frem i den foreløpige tilsynsrapporten av legevakttjenesten fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, som Adresseavisen omtalte fredag .

Der ble situasjonen ved regionens største legevakttjeneste for Trondheim og nabokommunene omtalt som kaotisk på flere nivåer.

Trondheim er vertskommune for legevaktsamarbeidet, og nå vil politikerne med ordføreren i spissen ha svar fra rådmannen om situasjonen ved legevakttjenesten.

Overrasket

Ordføreren sier hun ble overrasket da hun så avisoppslaget.

– Den lange ventetiden var et tema i formannskapet i januar, i etterkant av uakseptabel lang ventetid i jula ved legevakta. Da lovet rådmannen endringer, hvor bedre køavvikling skulle prioriteres. Jeg er derfor overrasket over at dette ikke er brakt i orden, sier Rita Ottervik, som avventer rådmannens redegjørelse.

Hun vil også vite hvorfor det ble innført en ny ledelsesmodell ved legevakta høsten 2014.

– Jeg forventer at rådmannen sørger for gode rutiner og korte ventetider for innbyggerne i Trondheim og nabokommunene, sier Ottervik, som understreker at innbyggerne skal føle seg trygge hvis de blir syke utenfor fastlegens åpningstid.LES OGSÅ: Tilde (3) fikk alvorlig hodeskade, måtte vente to timer på lege

Hvis det er ressursmangel som ligger bak problemene, har ifølge ordføreren formannskapet ikke blitt informert om dette.

Bekymret

Kommunalråd Yngve Brox (H) reagerer sterkt på at Fylkesmannen påpeker faglige utfordringer ved legevakta. I tilsynsrapporten kommer det frem at medisinstudenter blir tatt inn for å avhjelpe situasjonen, og at de blir gitt større ansvar enn de har kvalifikasjoner til. Samtidig blir det påpekt at det ikke foregår noen systematisk opplæring av akuttmedisinske ferdigheter blant de ansatte.

– Slik skal det ikke være. Når en kommer til legevakta, skal en være trygg på at det gjøres gode faglige vurderinger. Slik det nå fremstilles, er det grunn til å bli bekymret, sier Brox.

– Har politikerne gitt legevakta gode nok økonomiske rammebetingelser?

– Det er åpenbart et spørsmål vi må få rådmannens vurdering på. Samtidig er det slik at når vi har behandlet budsjett, har det vært fremstilt som at det har vært faglig forsvarlige rammer, sier Brox.

Burde vært informert

Venstres Jon Gunnes er kritisk til at han først fikk vite om tilsynet da saken kom i avisen.

– Dette burde vi ha vært orientert om i formannskapsmøtet i januar av rådmannen. Slik det er nå er vi avhengig av pressen og publikum for å vite hva som skjer, sier Gunnes.

Han viser til at rådmannen i januar forklarte mye av problemene på legevakta med små og trange lokaler.

– Dette må løftes politisk. Vi må orienteres både om organisasjon og ledelse, sier Gunnes.

Naboene er ikke bekymret

Nabokommunene er i stor grad fornøyd med legevaktsamarbeidet med Trondheim.

– I det store og hele opplever vi at tilbudet er bra. Men vi ser at det er lang ventetid på visse tidspunkt. I høytider og helger rekker de ikke å ta unna køen. Det er plagsomt å vente i timevis på å komme inn, og vi må ha respekt for at folk synes dette er ubehagelig, sier Harald Torske, kommunelege i Klæbu.

Han er ikke bekymret for at legevakttjenesten ikke er forsvarlig. Men han ser at kapasitetsproblemene kan skape vanskelige situasjoner.

– Når det er akutte tilfeller, skal folk ringe 113 og få hjelp direkte. Det kan være at noen bommer der, og isteden oppsøker legevakta. Samtidig kan det skje at sykdom utvikler seg og blir alvorlig når en venter på legevakta. Det er ingen ideell situasjon at ventetiden er så lang, og at folk sliter med å komme gjennom på telefon.

Krevende tjeneste

Kommuneoverlege i Malvik, Guttorm Eilertsen, uttrykker også i stor grad tilfredshet med legevakta.

– Legevakta er en utfordrende og krevende tjeneste, men vi har full tiltro til Trondheim kommune. Vi føler vi har en god dialog med kommunen, og jeg er ikke bekymret for at tjenesten ikke er forsvarlig, sier Eilertsen.

Midtre Gauldal kom med på legevaktsamarbeidet i januar i fjor, og gjennomførte nylig en brukerundersøkelse blant dem som oppsøkte legekontoret.

– Vi hadde en lav svarprosent, og da kan vi anta at folk er fornøyde. Ventetiden er nok blitt lenger enn tidligere, men vi har ikke fått tilbakemeldinger på at dette er noe stort problem. Men nå har vi et lokalt legevakttilbud frem til klokka åtte på kvelden, sier Oddveig Børseth, enhetsleder for helse og familie i Midtre Gauldal.

– Den lange ventetiden var et tema i formannskapet i januar, i etterkant av uakseptabel lang ventetid i jula ved legevakta. Da lovet rådmannen endringer, hvor bedre køavvikling skulle prioriteres. Jeg er derfor overrasket over at dette ikke er brakt i orden, sier Rita Ottervik. Foto: Adresseavisen