Håkon Gullvågs utstilling i Galleri Ismene er en samling på 60 bilder, alle stilleben. Foto: Jens Petter Søraa

Gullvåg starter det nye året med en separatutstilling i Trondheim, det er tre år siden sist.

Det har blitt en ren temautstilling denne gang, og flere av de 60 bildene flikkes på helt frem til åpningen. Det er Gullvågs måte å jobbe på. Intenst. For å holde adrenalinet på plass, ifølge galleristen.

- Du ser jo at det er Gullvåg-malerier med den typiske mørke flaten og sentralmotivet som kommer lysende ut ifra det. Dette så vi jo spesielt i Nidarosdomen, der motivene lyste imot oss. Men nå er det ikke sakrale motiver, men stilleben, forklarer Høiem.

Faste innslag av stilleben

Det er første gang Gullvåg rendyrker ett tema i en utstilling. De fleste av bildene er helt nye, mens enkelte er laget fra tusenårsskiftet og frem til i dag. Og det har blitt mye stilleben de siste årene.

- Jeg jobber ofte i bildeserier. Enten det er portretter, stilleben, eller parafrase, så er det en syklus bilder. Denne gang valgte vi å konsentrere tema ekstra mye. I stilleben er det spor av vekst, men linjen til naturen er kuttet. Det er leddet mellom den levende prosessen og forgjengeligheten, forteller Gullvåg, som har hatt stilleben som kjernetema i mange år, også i bildene han har hatt med seg på en rekke store utstillinger i Kina.

- Samtidig er det aspekter av parafraser i disse bildene, altså samtaler med kunsthistorien. Stilleben som kunsthistorisk tema og prosjekt er veldig til stede her, sier Gullvåg, som etter Kinaturneen har konsentrert seg enda mer om enkelttemaer.

Utstillingen er en avlegger fra prosjektet «Malerier for en katedral» og nattverdsmotivet som han har jobbet mye med.

To aspekter

- Disse bildene er en spin-off fra dette arbeidet, men de kommer også ut fra en dialog med kunsthistorien og bruken av stilleben. De har både en øyeblikksskildring og et forgjengelighetsmotiv, både det vakre og forfallet samtidig. Begge aspektene er med, forteller kunstneren, som har lagt bak seg et spesielt år, og mye farting utenlands.

I tillegg til utstillingen på Galleri Ismene er han i gang med å bygge et nytt atelier. Katedralprosjektet i Europa fortsetter, og utstillingen som har vært i Rouen i Frankrike skal nå videre til Polen. Tre nye utstillinger er på trappene i Kina.

- Hvordan møter kineserne bildene dine?

- Det som er ganske interessant er at de fleste kinesere jeg har møtt forstår hva jeg holder på med. Vi trenger ingen tolk, de har koden og skjønner hva jeg prøver på. Det er noe som kommuniserer der, en link vi ikke er klar over. Dessuten er kinesere i dag veldig nysgjerrige på det som kommer utenfra. Mange av dem som kommer på utstillingen har utdannelse og kjenner europeisk historie.

Gullvåg trives med å ha hjembyen Trondheim som arbeidsbase, men flere utenlandsopphold blir det også i år.

Mye på farten

- En kunstners tilstedeværelse betyr veldig mye, skyter Høiem inn.

– Personligheten til kunstneren er viktig, og der har Gullvåg vært dyktig. Det tildrar seg nye muligheter hele tiden når kunstneren er til stede i forbindelse med utstillinger.

- Det gir en verdifull erfaring også, å oppleve bildene i mange forskjellige sammenhenger. Møte med folk fra andre kulturer og andre fagmiljø er viktig, det gir et annet påfyll. Når du sitter på et fly i ti timer og kommer til en by i Kina der de kanskje ikke har hatt tilgang til vestlig kunst tidligere, da erfarer de bildene på en helt ny måte.

- Jeg bygger jo dette atelieret for å ha en basecamp hjemme. Men fordelen med å ha en stor radius er at du har mange ting å spille på, og dessuten er det et aspekt av erfaring i alt man gjør. Det er det også i denne utstillingen, der jeg for første gang rendyrker ett tema.

Utstillingen «Stilleben» åpner torsdag kveld kl. 19.00 og vil stå ut februar i Galleri Ismene.

Bilder av Håkon Gullvåg på galleri Ismene i forbindelse med utstillingen som åpner torsdag. Foto: Jens Petter Søraa