Moldejazz har fått mye kritikk for at de gjennom mange år har hatt rockens største navn på plakaten. Samtidig har disse navnene gitt festivalen en oppmerksomhet som også jazzen har dratt nytte av.

I over 25 år har arrangørene i Molde levd med et paradoks: Folk som har arrangert pop- og rockfestivaler og som har fått ingen eller svært lite offentlig støtte, har langet ut mot Moldejazz fordi de fikk tak i Bob Dylan, Stevie Wonder, Van Morrison, Paul Simon, Eric Clapton og alle de andre som har opptrådt på Romsdalsmuseet.

LES OGSÅ: Dropper Romsdalsmuseet neste år

Underteksten har vært tydelig: Det er jo vi, ikke en godt statsstøttet jazzfestival på Nordvestlandet, som skulle hatt disse navnene øverst på plakaten.

På den annen side har Molde-arrangørene levd godt med kritikken. De store navnene har gitt dem penger i kassen og en oppmerksomhet i nasjonale medier de ellers bare kunne drømt om.

Det de har fått mest kritikk for, var samtidig festivalens økonomiske og PR-messige grunnmur.

Nå er det høyst sannsynlig slutt. Det er riktignok ikke avgjort at Romsdalsmuseet blir nedlagt som festivalens konsertarena, men alt peker i den retningen.

Museet har slett ikke vært noen gullgruve de siste årene. Etter at Leonard Cohen satte publikumsrekord med 10 000 publikummere i 2009, har de aller største navnene manglet, og et stadig tilbakevendende regnvær har skremt publikum. Derfor har festivalen også slitt med underskudd i flere år.

LES OGSÅ: Får tilbake penger etter avlysning

–Hvordan er det mulig at en festival med over 14 millioner kroner i offentlig støtte stadig går med underskudd, spør kritikerne. Svarene handler om ambisiøs booking og intime konserter med noen av jazzens aller fremste navn som går med underskudd selv om lokalet er fullt. Og om skarpere konkurranse fra andre festivaler, om regnvær og mangelen på virkelig store publikumsmagneter.

Daværende festivalsjef Jan Ole Otnæs sa allerede i 2013 at tida da publikum fikk oppleve de aller største navnene i Molde antakelig var forbi.

–Honorarene har skutt i været de siste årene, og vi konkurrerer med europeiske scener med en kapasitet på 20000-40000 publikummere, sa den avtroppende sjefen.

Likevel har ikke Molde-arrangørene endret kurs før de nå blir tvunget til det. Selv om festivalledelsen muligens finner andre arenaer som kan gi penger i kassen, vil ikke superstjernene komme tilbake.

Da er det like greit om Molde rendyrker jazzprofilen i større grad enn før. Det vil ikke føre til publikumsrekorder, men det vil gi publikum mye god musikk, og det vil stoppe kjeften på kritikerne. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.