Adresseavisen fortalte tidligere i høst at Statens Vegvesen glemte av en veistubb da regjeringens nye veiselskap Nye Veier kom på banen.

Veistubben det er snakk om er del av dagens E6 igjennom Melhus. Den er fire kilometer lang og strekker seg fra Melhus sentrum og sørover mot Skjerdingstad. Det er i dag to felt og midtdeler på stedet.

Da Nye veier skulle overta ansvaret for å bygge firefelts motorvei fra Melhus til Støren var ikke veistubben med i pakken. Statens vegvesen hadde nemlig glemt den.

- Du kan si at vi glippet litt i definisjonen av hva Nye veier burde ha ansvar for og hva som fremdeles skulle ligge under Statens Vegvesens ansvar, sa sjefsingeniør Jon Arne Klemetsaune i strategiseksjonen i Statens vegvesen region Midt til Adresseavisen i september.

- VI GLIPPET: Sjefsingeniør Jon Arne Klemetsaune i strategiseksjonen i Statens vegvesen region Midt Foto: MARTIN ANDERSEN

På begge sider av veistubben planlegges det nå fire felts vei. Men for de fire kilometerne rett sør for Melhus sentrum finnes ingen det planer for utvidelse.

Les også: Her er veistubben vegvesenet glemte

- Ikke godt nok

Norsk lastebileierforbund er ikke spesielt imponert over vegvesenets veiglipp.

- Man tror det jo nesten ikke, men det har altså skjedd. Det er bare ikke godt nok, sier regionsjef i Norsk lastebileier-forbund i Trøndelag, Roar Melum.

Melum mener det er uakseptabelt om veistubben blir stående igjen.

- Dersom dette får skje vil det være en ren parodi på veiutbygging, sier Melum.

- PARODI PÅ VEIUTBYGGING: Uakseptabelt om veistubben blir stående igjen, mener Roar Melum i Norsk lastebileierforbund. Foto: Jens Petter Søraa

Les også: Pengemangel rammer skjønnsbehandling av E6 sør

- Vil bli en flaskehals

Norsk lastebileierforbund frykter det kan få flere negative følger hvis veistubben ikke bygges ut samtidig med resten av E6.

- Det vil bli en flaskehals. Køene vil forplante seg på begge sider. Ved E6 på Tiller i dag ser vi i praksis hva som blir utfordringa. Ved innsnevringa der ser vi i dag mye kappkjøring, og vi har mange eksempler på sidekollisjoner. I tillegg har du det rent transportøkonomiske i dette. Med flaskehalser blir det redusert kapasitet, vår tidsbruk går opp og det fører til økte kostnader, sier Melum i lastebileierforbundet.

Bare to felt: Ved Melhus sentrum snevres E6 inn til to felt. Slik kan det forbli en stund til. Foto: Martin Andersen

Se også: Ikke 110 km/t på nyveien til Værnes

- Må bli del av Melhus-Støren-prosjektet

Melum mener at det nå bør legges planer for utvidelse for den avglemte veistubben og at den så bør tas inn i Nye veiers utbyggingsprosjekt mellom Melhus og Støren.

- Styringsgruppa for E6 Trondheimsveien med fylkesordfører Tore O. Sandvik i spissen må ta tak i dette. De må formidle at det er klare forventninger om at det iverksettes planlegging her. Veistubben må bygges ut i forbindelse med Nye veiers opplegg, alt annet vil være idioti, sier Melum.

Se også: Slik blir din nye farts-hverdag

- Regjeringens ansvar

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag Tore O. Sandvik mener også at det må bygges ut til fire felt på den avglemte veistubben.

- Standardbrudd er noe av det mest trafikkfarlige vi har. Statsråden og Nye veier har sagt at veier skal bygges sammenhengende og helhetlig. Da kan man ikke ha øyer som står igjen, sier Sandvik.

- Regjeringen må rydde opp: Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) Foto: Rune Petter Ness

Han kommenterer lastebileierforbundets oppfordring om at styringsgruppa for E6 Trondheimsveien må ta tak i saken slik.

- Styringsgruppa er ei pressgruppe. Vi kan ikke ta med oss en spade og bygge vegen selv, vår rolle er å presse på for å få den bygd ut. Men vi vil minne om saken når vi er i Stortinget på mandag, sier Sandvik.

Les også: Her råkjører flere i over 200 km/t

Fylkesordføreren mener den glemte veistubben er den sittende regjeringens ansvar, og at de er regjeringen og Nye Veier som nå må rydde opp. Han mener Statens vegvesen ikke kan lastes for at veistubben står igjen.

-Men Statens vegvesen sier jo at de har gjort en «glipp»?

- Det var ikke Statens vegvesens beslutning å opprette Nye veier. Det var det regjeringen som gjorde. Før valget i 2013 lovet Høyre ny E6 igjennom Sør-Trøndelag på sju år. Nå må regjeringen sørge for at vegen står ferdig i 2021 slik Høyre har lovet velgerne sine, sier Sandvik.

Her er Høyres valgløfter fra 2013: Ny E6 på sju år med ny regjering

- Selvsagt skal det bygges motorvei hele veien

Høyres stortingsrepresentant Frank Jenssen fra Sør-Trøndelag vil nå ta tak i saken med den glemte veistubben.

- Jeg vil ta kontakt med Samferdselsdepartementet og Høyres folk i transportkomiteen om saken. Selvsagt skal det bygges ny motorvei hele veien. At noen har glippet skal ikke være til hinder for det. Vi skal ta tak i dette, sier Jenssen.

Vil ta opp saken: Stortingsrepresentant fra Sør-Trøndelag, Frank Jenssen (H) Foto: Ole Martin Wold

Han avviser at Høyre har lovet at nyveien skal stå ferdig innen 2021.

- Under valgkampen tok vi til orde for at prosjektet skulle stå ferdig i 2023, forutsatt at det ble et prioritert OPS-prosjekt og fikk byggestart i 2017. Vi lovet å slåss for dette, og det har vi gjort. Nå er fasit at Nye Veier skal bygge vei i hele Trøndelag. Med Sandvik og Arbeiderpartiet i regjering ville dette tatt mye lenger tid, sier Jenssen.

Les også: Så mye må du betale hvis du har piggdekk

- Vil ikke prioriterer veistubben

Hvor fort veistubben på Melhus kan bygges ut vil avhenge av hvor mye penger som blir satt av til veiutbygging i regjeringens nye Nasjonale transportplan, ifølge direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet. Veistubben har imidlertid ikke særlig høy prioritet der i gården.

- Veistubben kan bli en "missing link": Direktør i Vegdirektoratet Lars Aksnes vil ikke prioritere utbygging til fire felt. Foto: Morten Antonsen

- Vi har et stort vegnett. Første prioritet er å utbedre veier med dårlig trafikksikkerhet og fremkommelighet. Samfunnsøkonomisk nytte er også en del av bildet. Dette vil bli et prosjekt som nesten ikke vil ha positive effekter. Fremkommeligheten og trafikksikkerheten er god, og det er ikke god samfunnsøkonomi å bygge ut her, sier Aksnes.

Et kostnadsoverslag viser at utbygging av veistubben vil koste omlag 400 millioner kroner, ifølge Vegdirektoratet.

Les også: Nå starter byggingen av ny E6

Ba om at Nye veier skulle bygge ut

Vegdirektoratet sendte i mai i fjor en epost om veistubben til Samferdselsdepartemenet. Her foreslo de at veistubben blir tatt inn i oppstartsporteføljen til Nye veier, slik at den kan bygges ut til fire felt samtidig med resten av utbygginga fra Melhus til Støren. Samferdselsdepartementet sa imidlertid nei. I svaret fra departementet som kom i desember heter det: "Det er på nåværende tidspunkt ikke aktuelt å utvide prosjektet iht Vegdirektoratets forslag".

Vegdirektoratet sier at de tar Samferdselsdepartementets svar til etterretning.

- Hva skjer med denne veistubben nå?

- Vi må se når Nye Veier er ferdig om dette blir stående igjen. Da må Statens Vegvesen bygge ut vegen på et tidspunkt, men det blir ikke nå. Per i dag er dette en god vei, men det kan bli en «missing link» når Nye veier bygger videre fra Skjerdingstad mot Støren, sier Aksnes.

Les også: Løpet kjørt for snarlig E6 sør

- Tror du vi kan komme i en situasjon der vi har fire felts motorvei på hver side også fire kilometer i midten der det bare er to?

- Det vil jeg ikke spekulere i.

400 MILLIONER: Det vil koste 400 millioner kroner å utvide veistubben til fire felt, ifølge anslag. Vegdirektoratet søkte om at Nye Veier skulle overta veien, men fikk nei av Samferdselsdepartementet. Foto: Martin Andersen

"Glippen" får ikke innvirkning

Det at Statens vegvesen i Midt-Norge erkjenner at de «glippet litt» i forbindelse med E6-prosjektet sør for Melhus får ingen invirkning på hvordan veiutbygginga prioriteres.

- Bør ikke Statens Vegvesen nå prioritere å rydde opp etter sin egen glipp, ved å prioritere utbygging av denne veistubben høyere?

- Vi har store utfordringer med veinettet i andre regioner. Denne veistrekningen er ikke prioritert hos oss, siden den har bra fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det at Statens vegvesenet i en region sier de har gjort en glipp får ingen innvirkning på våre prioriteringer, sier Aksnes i Vegdirektoratet.

Se også: Ikke 110 km/t på nyveien til Værnes

- Får ikke ut samfunnsnytten

Vil ha fire felt: Finn-Aasmund Hobbesland i Nye Veier. Foto: MARTIN ANDERSEN

Veiselskapet Nye veier har per i dag ansvaret for å bygge ut E6 til fire felt mellom Skjerdingstad, sør for Melhus og Støren. De mener det er viktig at også veistubben mellom Melhus sentrum og Skjerdingsstad bygges ut til fire felt.

- For oss er overskriften helhetlig og sammenhengende. Du får ikke ut samfunnsnytten hvis det står igjen en strekning med to felt, sier Finn-Aasmund Hobbesland som er direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier.

Han har imidlertid tro på at det blir utvidelse til fire felt også på de fire kilometerne rett sør for Melhus sentrum.

- Jeg regner med at vi finner en løsning på dette. Vi har ikke noe spesielt syn på hvem som skal gjøre det, om det er Statens Vegvesen eller Nye veier, sier Hobbesland.

Se også: Her vil Nye veier ha 110 km/t i Trøndelag

Nye veier har tidligere sagt de vil ta opp spørsmålet om veistubben med Samferdselsdepartementet. Dette har de foreløpig ikke gjort.

- Det er naturlig å ta opp dette i sammenheng med at det blir gjort utbyggingsavtaler. Det er ikke bestemt når dette blir, men det vil skje i forkant av byggestart.

Samferdselsdepartementet har ikke svart

Adresseavisen har over flere dager forsøkt å få tak i Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) eller andre i den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet for å få en kommentar i forbindelse med denne saken.

Departementet har imidlertid ikke svart på våre intervjuforespørsler.

Se også: Slik blir nyveien mellom Melhus og Trondheim