Rektor Egil Ulvin er ikke overrasket: – Vi har gjort det bra over lang tid.

60 000 elever på 8. trinn gjennomførte i høst nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk.

Dette er hovedresultatene:

* Jentene presterer bedre enn guttene i lesing.

* Mens 11 prosent av guttene presterer på det laveste nivået i lesing, presterer bare 6 prosent av jentene på det laveste nivået.

* Guttene presterer noe bedre enn jentene i regning på 8. trinn.

* I engelsk presterer gutter og jenter likt.

Positiv holdning

Nå viser resultatene at elevene i namdalskommunen Høylandet scorer høyest av alle i Trøndelag, og langt bedre enn landsgjennomsnittet. Nabokommunen Grong er den som kommer nærmest i poengsum.

– Det er klart det er artig at elevene gjør det så bra. Vi tenker at en god skole er god omdømmebygging for kommunen, sier rektoren ved Høylandet barne- og ungdomsskole.

– Skoleresultatene henger gjerne sammen med foreldrenes utdanningsnivå. Det florerer kanskje ikke med doktorgrader i Høylandet?

– Det er ikke så mange som har høyere utdanning, så slik sett kunne vi hatt dårligere resultater. Men vi har mange foreldre med en veldig positiv holdning til skole. Slik er det også blant de ansatte og ikke minst blant elevene. Det gjør at vi greier å opprettholde et godt læringstrykk. Vi bruker undervisningstiden på det vi skal bruke den på. Vi har jobbet godt over lang tid, sier Ulvin.

Forbereder seg

Samlet sett ligger Nord-Trøndelag blant de fylkene i landet med dårligst resultat. Fylket er blant dem som har høyest andel elever på det laveste mestringsnivået både i lesing, regning og engelsk. Men flere enkeltkommuner har god grunn til å være fornøyd med høstens resultater.

Rundt 25 elever går i 8. trinn i Lierne kommune. De kan vise til resultater over landsgjennomsnittet i både engelsk, lesing og regning.

– Vi har over flere år hatt gode resultater på de nasjonale prøvene, spesielt i ungdomstrinnet. Det som er ekstra gledelig, er at vi har få elever med dårlig resultat. Det tror vi er et resultat av fokus på tidlig innsats og leseopplæring, sier Patrik Lundgren, oppvekst- og kultursjef i Lierne kommune.

– Trener dere til de nasjonale prøvene?

– Nei, men vi forbereder elevene på denne prøven, fordi det er en annen prøveform enn de er vant til. Vi jobber mye med stasjonsundervisning som foregår over kortere tid, derfor er det viktig at elevene er forberedt på å kunne jobbe over en lengre periode, sier Lundgren.

Inngangsbillett

I Sør-Trøndelag er det elever i Malvik, Åfjord og Trondheim som har de beste resultatene. Trondheimselevene ligger på landsgjennomsnittet i både lesing og regning, men scorer et lite hakk bedre i engelsk. Dette er samme resultater som elevene i Bergen kan vise til, mens åttendeklassingene i både Bærum, Asker og Oslo er flere hakk bedre på alle prøvene.

Resultatene i Trondheim varierer imidlertid mye fra skole til skole. Sverresborg er en av dem som gjør det best.

– Ut fra at vi er en skole i en storby, så forventer jeg at vi gjør det bra. Men for meg er det uinteressant hvordan andre skoler gjør det. Skolene er så forskjellige med ulike bomiljø og ulikt sosioøkonomisk utgangspunkt. Det som er interessant for meg, er hvordan vi kan bruke resultatene til å utvikle praksisen på vår skole, og til å bedre opplæringssituasjonen for elevene, sier rektor Bernt Johan Aune.

Han mener de nasjonale prøvene gir skolen et godt grunnlag til å jobbe videre med elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

– Vi får et bilde av elevenes inngangsbillett til ungdomsskolen, sier rektor Aune.

Slik kan du sjekke skolene

I år kan hvem som helst hente ut skoleresultatene på de nasjonale prøvene.

Ved å gå inn på Skoleporten er det mulig å se resultatene ved hver enkelt skole, og deretter sammenligne resultatet med andre skoler. Tidligere var resultatene tilgjengelige på kommune- og fylkesnivå.

– Åpenhet er helt avgjørende for å heve det faglige nivået i skolen, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Aftenposten i går.

– Vi er enige om at det skal være åpenhet, men vi er ikke enige om at åpenheten skal legge til rette for en rangering av skolene. Det legges det opp til nå. Slik offentliggjøring av resultater på skolenivå vil bare føre til at skoler rangeres som best og dårligst, sier Lisbet Strickert, leder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag.

Hun peker på at formålet med de nasjonale prøvene skal være å vurdere i hvilken grad skolene lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter.

– De nasjonale prøvene gir bare et øyeblikksbilde. De måler ikke kvaliteten på skolen, mener Strickert.

Shoppe skole

Også Elevorganisasjonen kritiserer offentliggjøringen av resultatene på skolenivå.

– Disse resultatene er relevante for skolene, lærerne, elevene, foreldrene og skoleeierne. Det er ingen andre som trenger denne informasjonen, mener leder Benjamin Skiaker Myrstad.

– I verste fall kan foreldre bruke dette til å shoppe skole. Foreldre kan plukke ut skoler som gjør det bra på nasjonale prøver, mens de som gjør det dårlig, kan slite med rekrutteringen, sier Myrstad.