For å takle stadig sterkere konkurranse fra matbutikkene, skal flere Narvesen-kiosker nå bygges om til å gjøre handelen unna på maks ett minutt.

Reitangruppen er imidlertid svanger med nok et vekstprosjekt: Nå skal gruppen gjøre Narvesen og resten av kioskvirksomheten til Europas største, skriver Aftenposten.

- Vi bygger stein på stein, sier Magnus Reitan og viser frem sin nyeste investering:

Narvesen-kioskene i helt ny drakt, den største endringen i kjedens virksomhet på 10 år.

Den første er åpnet i et av de travleste strøkene her i landet, i enden av Karl Johans gate i Oslo, og ikke langt fra den gamle Østbanehallen.

- De nye kioskene er bygd for folk i farten, enten det er til skole, jobb eller reise. De retter seg mot alle som vil kjøpe noe kjapt, sier Reitan.

I tillegg til ordinære kioskvarer, er utvalget av små og kjappe måltider og drikke blitt viktige varer etter hvert.

Nå kan du også følge med på næringslivs- og økonominyheter fra Midt-Norge på Facebook. Gå inn på Økonomiadressa her, og trykk på «liker» hvis du vil følge oss!

Hard kamp mot dagligvare

Kioskene har havnet i en knallhard konkurransesituasjon som følge av flere aktører og ikke minst utvidet åpningstider i dagligvarebransjen, som de ikke klarer å konkurrere med på pris:

- Styrken er at vi finnes nær sagt over alt, og er tilgjengelig større deler av uken, sier Reitan.

Det nye kioskkonseptet legger opp til at folk ikke skal behøve å bruke mer enn ett minutt før handelen er unnagjort. Har du det travelt, skal du kunne handle og betale selv digitalt i kiosken. Rett over nyttår skal det også være mulig å betale med mobilen.

Kioskkjedens størrelse er blitt minste blad Reitans store kongstanke. Han sier nå til Aftenposten at han har bestemt seg for å ta konsernets kioskselskap Reitan Convenience et skikkelig hakk videre.

Klar for å bygge videre

- I dag er vi kioskkjede nummer to i Europa, etter Shell som også er store på bensinstasjonsdrift, spesielt i England og Tyskland. Den virksomheten vil Shell nå ut av i stadig flere land. Nå er det tre år siden vårt forrige store oppkjøp, R-kioski i Finland og Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. 1000 nye kiosker i et jafs. Det har skaffet oss markedsledende posisjoner i disse landene. Da er tiden inn for å bygge videre på vårt eget prosjekt, sier han.

Derfor er han klar på at Reitan-gruppen nå holder øynene åpne for aktuelle kjeder som de enten kan inngå partnerskap med, eller som de kan kjøpe opp. Den driver nå 2.418 utsalg i syv land i Norden og Baltikum.

Digital kompetanse viktig

- Vi ser på hva som dukker opp av muligheter og vi leter i alle land i Europa. Når vi skal vokse er det ikke bare ved å bli størst, vi skal samtidig bli best og mest lønnsomme, understreker Reitan.

Han mener at kjedens norske opprinnelse, med landets digitale kompetanse, er et velegnet utgangspunkt for å vokse ute i Europa.

- Vi ligger langt fremme teknologisk. Å ta denne kompetansen med oss ut i det europeiske markedet vil etter min mening være et veldig godt fortrinn for oss. Erfaringene våre har vist at folk i land som ikke har kommet like langt som oss digitalt, raskt tar i bruk denne teknologien når de får muligheter til det, sier Reitan.

Svarer med 100 nye kiosker

- Vi satser på å ekspandere i Norge, slår administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i Norgesgruppen Servicehandel fast.

Reitangruppens hardeste konkurrent her hjemme er Norgesgruppen, og deres kjente kjeder Mix og Deli de Luca. Fra 2016 overtar Norgesgruppen drift av butikkonseptet og bilvask på Esso sine egeneide bensinstasjoner i Norge.

Ribe sier at gruppen vil få et kraftig løft når den overtar ca. 100 kiosker i Esso-stasjonene rundt om i landet, en virksomhet som hun anslår vil bety rundt en milliard i ekstra omsetning i året. Det vil også bety at gruppen får et bedre grep om det viktige markedet som veifarende er.

- 2015 har vært et godt år for oss, så vi er optimistiske med hensyn til fremtiden, sier hun.

Ribe sier at det viktigste er å sørge for økt omsetning i butikkene gjennom innovasjon og attraktive kundeløsninger.

- Dette gir oss fornøyde kunder og bidrar til god lønnsomhet for våre kjøpmenn. Kiosk- og convenience-markedet er tøft, og vi ser på nye steder å etablere oss på. Men vil ikke ut med noe konkret om dette ennå. Vi skal vokse lønnsomt, sier hun.

Norgesgruppen Servicehandel består i dag av ca. 800 butikker og har en omsetning ut av butikk på ca. 3,2 milliarder kroner.

Følg Økonomiadressa på Facebook her!