Bildene over er tatt av automatiske kamera ved ulike bomstasjoner i Trondheim.
De avslører hvor langt enkelte sjåfører er villige til å gå, i tro om at de skal lure bomkameraene.
Bilister i Trondheim har snart lagt igjen en milliard kroner i bommene i Miljøpakken. Men ikke alle ønsker å betale. Bro- og Tunnelselskapet, som drifter bommene, ser stadig at noen prøver å snike seg unna.
– Det er noen som prøver å kjøre i motsatt kjøreretning. Men våre kamera fotograferer skiltene uansett, og vi får dermed identifisert bilene, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet til Adressa.no.
– Dette er både ulovlig og farlig, påpeker Kleppe.
Andre kjører langt ute i veibanen, i tro om at de kan slippe unna kameraene.
– Men det er selvfølgelig vanskelig å si om alle de som kjører i utkanten av veibanen bevisst prøver å snike seg unna. Noen ganger kan det kanskje være gjenstander i veibanen eller andre årsaker til at de ikke ligger midt i veibanen, sier driftssjefen.
Adressa.no dokumenterte flere bomsnikere på Klett i 2010. Se hvordan de kjørte på sykkelveien for å slippe å betale her.
- Håpløst
Distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er ikke særlig imponert over adferden til trafikantene.
– Det er ganske håpløst å prøve å spare penger på denne måten. Når man i tillegg blir fotografert uansett, er det jo ingenting å tjene på det, sier Johansen.
Han understreker at det også er forbudt å krysse en heltrukken sperrelinje, noe flere av bilistene på bildene fra Bro- og Tunnelselskapet gjør.
– Det er det en grunn til. Det verste er hvis dette blir gjort i siste liten i panikk, og man har liten oversikt over møtende trafikk. Man utsetter både seg selv og andre trafikanter for fare. Skadeomfanget kan bli særlig alvorlig om det kommer MC-førere eller syklister i motsatt kjøreretning.
Denne tunnelen blir stadig oftere stengt
Størst problem ved nye anlegg
Et annet problem for bomselskapet er skilt som er tildekt av mye snø eller skitt. Dette er særlig et problem ved bompunkter i områder med mye uvær. Kameraene tar imidlertid bilde både av fronten og bakenden av bilen, så om dette kun gjelder ett av skiltene blir bilen likevel identifisert.
– Men om begge er tildekt er det vanskelig. Da kan vi ikke sende noe krav på det, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet.
«Bomsvindlere» er et større problem ved nye anlegg. Når folk blir mer vant til bommene, er det færre som prøver seg.
Adressa.no dokumenterte flere bomsnikere på Klett i 2010. Se hvordan de kjørte på sykkelveien for å slippe å betale her.