– Det ballet litt på seg, smiler gründeren av Iphone rep.

– Jeg skulle nesten hatt den tusenlappen jeg en gang investerte og hengt den opp med ramme på veggen. Det er ikke mange andre tusenlapper som har gitt så god avkastning, sier Baard Anders Lindvaag. Men den tusenlappen er for lengst forsvunnet, og har blitt til mange flere lapper.

«Når uhellet er ute» står det på en disk i kjelleren på Mercursenteret, og bak den står Lindvaag. Han reparerer telefoner som har gått i stykker. I dag har Iphone rep verksted her, samt i Oslo, Lillestrøm, Sarpsborg og Fredrikstad. Lindvaag selv er hovedeier alle stedene.

– Vi satser på å utvide ytterligere. Jeg tror det er marked for i alle fall én, kanskje to, til her i Trondheim. Og i tillegg ser vi til de andre store byene, som Bergen, Kristiansand og Stavanger, sier Lindvaag.

Startet i kjellerstua

Men det hele begynte i en kjellerstue i Bøckmannsveien på Byåsen.

– Det var sommeren 2009. Jeg var i Oslo da jeg fikk ødelagt skjermen på Iphonen min. Jeg forhørte meg, og fant en som kunne fikse det. Det var å ringe på en dør, opp en trapp og inn en gang. Etterpå tenkte jeg at det må da være et marked for dette i Trondheim også, og det må da gå an å gjøre det mer profesjonelt, sier Lindvaag.

Så han satset denne ene tusenlappen. Kjøpte inn noen skjermer fra Kina og var i gang, hjemme hos seg selv. Skjermene er såkalte originale OEM-skjermer fra samme fabrikk som Apple selv bruker.

– Det ble kø utenfor døra, sier Lindvaag. Så i januar i år flyttet han fra kjellerstua til Mercursentret. Han tror omsetningen dobler seg i år, og at det vil ende på fire millioner kroner for Trondheim, og syv for alle de fem verkstedene.

Skal gå fort

Iphone rep var den første som begynte å tilby denne tjenesten i Trondheim. I dag er det flere, men det som er spesielt for Lindvaag og staben hans er at de lover kjapp reparasjon.

– Leverer du inn telefonen din til leverandør kan det fort gå tre uker før du får den tilbake. Det går ikke an, for vi snakker om arbeidsredskapet til folk. Derfor har vi et annet konsept: Du kan bestille reparasjonstid på nettet, komme til avtalt tid og så fikser vi telefonen din på en halvtime mens du får en kopp kaffe, sier Lindvaag.

Det begynte med Appleprodukter, men i dag fikser Lindvaag smarttelefoner av alle slags merker.

Startet til rett tid

Når Lindvaag forteller om hvordan én tusenlapp ble til mange høres det så lett ut. Men det er det ikke.

– Nei, dette har ikke vært enkelt. Det er resultatet av hardt og målrettet arbeid. I tillegg hadde jeg flaks som kom inn i dette markedet akkurat på den rette tiden. Jeg startet litt før de andre, og det ble jo etter hvert bare flere og flere smarttelefoner. Jeg har også jobbet hardt med markedsføringen, både mot firma og privatpersoner, sier Lindvaag.

At smarttelefonene er i ferd med å bli så sterke og bøyelige at det i fremtiden ikke trengs reparatører har han ikke noe tro på.

– Da Iphone 6 kom var det mye snakk om at denne hadde en uknuselig skjerm. Min holdt i fire dager, og vi har daglig knuste utgaver av den til reparasjon. Bøybare skjermer kommer nok, men det er lenge til og de vil bli så kostbare at de ikke vil bli allemannseie. Nei, det vil alltid være behov for reparasjoner, mener Lindvaag.

– Så nå har du blitt en rik mann?

–Nei. Det koster penger å investere, men det spørs jo hva man legger i å bli rik. Jeg har blitt rik på erfaringer, men ikke på penger. Vi har tatt ut det som har vært fornuftig, men resten er pløyd inn i firmaet igjen. Skal vi vokse videre, så må nok fortsatt det meste puttes tilbake.

Apple-garantien tapt

Eplehuset advarer kunder som får reparert Apple-produkter hos andre om at garantien forsvinner.

– Vi har ikke noe imot at andre tilbyr reparasjon av våre produkter. Mange gjør det selv også og dette er uansett ikke noe vi kan styre. Det er mange flinke folk som kan dette, men de følger ikke Apple sine spilleregler, sier Hallvard Opheim, kommunikasjonssjef i Eplehuset.

Dermed kan det bli vanskelig å få hjelp fra Apple om produktet likevel ikke virker.

– Garantien er tapt når produktet er reparert med uoriginale deler. De fleste som reparerer sier de bruker originale OEM-skjermer. Dette er bare en påstand som er vanskelig for å tilbakevise. Men for oss er ikke delene originale før de har Apple sin logo, det har ikke disse delene, sier Opheim.

Reklamasjonsretten kan også være tapt.

– Dette havner mer i en gråsone, men som oftest vil også denne retten forsvinne, sier Opheim.

Men behov for reparasjoner vil det være også i nærmeste fremtid,

– Alle ønsker å lage mer robuste telefoner, men per i dag er ikke noen skjermer uknuselige.

Hverdagen: Knust skjerm på Iphone er det som oftest må fikses. Foto: Vegard Eggen
Gründeren: Baard Anders Lindvaag satser på rett tid da han startet Iphone rep. Selv er han oftest å treffe på verkstedet i Mercursenteret. Foto: VEGARD EGGEN