– Olavshallen har en brukbar sal de neste ti årene. Men på sikt trenger vi et nytt og bedre musikkhus, et byutviklingslokomotiv, og det må ligge på Nyhavna.

Det sier Ola Steen, praktiserende arkitekt gjennom 50 år med hovedvekt på kulturbygg utenfor Trondheim, og lærer og professor ved NTNU i 30 år.

Steen har deltatt aktivt i mange av byutviklingsdebattene i Trondheim de siste 40 årene. På 1980-tallet argumenterte han sterkt for at Trondheim skulle få et offentlig kultur- og konserthus plassert mellom Vår Frue Kirke og Munkegaten, en tomt kommunen selv hadde valgt ut. Hensikten var å stimulere livet rundt Torvet og Nordre gate, såvel som kontakten med Nidarosdomen og Olavskulturen. Han gikk også inn for å få arrangert en internasjonal arkitektkonkurranse.

I en kronikk i Adresseavisen tirsdag, skriver han at vi har lite å vinne på en full oppgradering og ombygging av Olavskvartalet. Det vil være en dårlig investering, mener han, langt dyrere enn den anslåtte kostnaden på mellom 500 og 600 millioner kroner. Kanskje to, tre ganger så dyrt.

– Anlegget er låst av ytre rammebetingelser og er for lite fleksibelt til å bli det kulturhuset Trondheim trenger. Men bruk gjerne 200 millioner på å oppgradere huset over en tiårsperiode. Og med et nytt bruksprogram og nye øvings- og visningslokaler rettet mot ungdom og uorganiserte brukere, vil det fortsatt være et verdifullt tilskudd til byen, sier Steen.

Prakthus på Nyhavna

En radikal ombygging av Olavskvartalet vil ta minst to, kanskje tre år, og i mellomtiden vil man trenge erstatningslokaler. Det kan bli spikeren i kista for samarbeidet med NTNU.

Steen mener Trondheim kommune heller bør tenke på å starte programmering, planlegging og prosjektering av et nytt kultur- og konserthus på Nyhavna, med realisering innen ti år. Han ser for seg et storstilt, vakkert og arkitektonisk særegent anlegg. Et bygg trondhjemmere kan være stolte av, også i internasjonal sammenheng.

– Om ti år er vi mange flere. Da vil NTNU ha befestet seg sterkere i byen, og tiden er inne for et nytt hus. Det må være et hus som er konsentrert om kombinasjonsformer og som har velegnete scenearealer for musikkteater, ballett og store TV-produksjoner. Og det må være topp akustikk for store operaoppsetninger med minst 100 musikere og stort kor, noe som er vanskelig i Olavshallen i dag.

Et prakthus på Nyhavna kan dessuten lede an i den utbyggingen av området som før eller siden kommer.

– Vi har ikke så mange andre alternativer for en omfattende sentrumsekspansjon enn Nyhavna. Og så har vi et ansvar for å oppdatere Trondheims ansikt mot havet. Vi kan ikke ha en tut- og kjør-strategi der meglere og eiendomsutviklere får bestemme alt. Istedet må vi lage oss fine, flerfunksjonsløsninger som gjør Trondheim til en levende by og en organisme ut mot havet, sier Steen.

Lokomotiv for prosjektet

Olavshallen kan fint leve side om side med et nytt konserthus, tror Steen, med publikumsarrangement og som øvingslokaler for ulike ensembler. Arkitekturen og adkomsten til huset er ikke god, men det er ikke så dramatisk at det må bygges om.

Men det er nå Nyhavna er på den kommunale agendaen og tiden er inne for å handle.

– Den viktigste kvaliteten med operahuset i Oslo er at det har liv i og rundt seg; det er et hus man kan kravle rundt på. Det kan man få til med et nytt hus i Trondheim, men aldri med Olavskvartalet.

Han sier at mange av de mest attraktive byanleggene har satset på nærhet til vann, viktige plasser eller vakre parker. I Tondheim har vi ikke benyttet os av disse mulighetene.

– Det ligger enorme, sjørettede tomter på Nyhavna, og kommunen rår over flere av dem. Et kultur- og konsertbygg der nede kunne blitt et lokomotiv som kunne dra hele Nyhavna-prosjektet, sier Ola Steen.

Kommunaldirektør Morten Wolden legger i dag frem tre eller fire alternativer til oppgradering av Olavskvartalet for formannskapet.