Han tror dette vil endre seg, men Einar Aasved Hansen, kommunaldirektør for byutvikling i Trondheim kommune, klarer ikke å se at en slik endring vil komme med det første.

– Det er et politisk ønske å legge til rette for flere elbiler, men det er også et poeng at parkeringen i Midtbyen først og fremst er tenkt for folk som skal handle. Det er ikke ment som jobbparkering, sier han.

Til tross for dette kan Trondheim parkering fortelle at så mange som halvparten av de kontrollerte elbilene står over maksimaltiden på fem timer.

– Det har vært diskutert å senke denne grensen til for eksempel tre timer, men foreløpig blir det ingen endringer her, fortsetter Aasved Hansen.

Men ønsket til kommunen er at mest mulig av trafikken inn til Midtbyen skal være kollektiv.

Vanskelig å sjekke elbilene

Det er vanskelig for parkeringsvaktene å sjekke om elbilene har stått lengre enn sine tilmålte fem timer i Midtbyen.

– Den eneste måten vi har å kontrollere dette på er ventilkontroll, sier Stein Løberg, direktør i Trondheim parkering.

Dette innebærer at parkeringsbetjentene tar med seg et ark med fire urskiver på. På disse urskivene merkes det av hvor ventilene på alle fire hjul står i forhold til klokken. Fem timer senere må de så tilbake for å sjekke om bilen har bevegd seg siden sist.

Halvparten synder

– Det er en ressurskrevende måte å håndtere det på, sier Løberg.

Kontrollene så langt har vist at det på enkelte dager er mange som synder mot tidsbegrensningene som ligger på den gratis parkeringen.

– Enkelte dager står over halvparten av kjøretøyene over fem timer, sier han og legger ikke skjul på at dette kan være folk som bruker parkeringsplassene til jobbparkering. Dette kan tolkes som at folk kjører til jobb og står der til de skal hjem igjen.

Ikke jobbparkering

Dette til tross for at parkeringsplassene i Midtbyen ifølge Trondheim kommune primært er beregnet på folk som skal inn å besøke byen, ikke folk som jobber der. Det er også dette som legges til grunn for tidsbegrensningen.

Gratisparkeringen er et resultat av et vedtak som sier at veksten av transport inn til byen skal skje med miljøvennlige kjøretøy. Vedtaket har blant annet ført til at Trondheim i fjor, for første gang, klarte å holde seg under forurensningskravene.

Kraftig vekst

Trondheim parkering driver nå med telling for å se hvor mange som faktisk benytter seg av tilbudet.

På to tilfeldige dager i mai telte Trondheim parkering sine betjenter 240 parkerte elbiler i Midtbyen og ved St. Olavs hospital.

– Vi har besluttet at vi skal gjennomføre telling på de samme stedene med jevne mellomrom for å skaffe grunnlag som Trondheim kommune kan basere sine beslutninger på.

1539 elbiler

Og det kan bli mange biler å telle. I Trondheim kommune er det registrert 1539 elbiler, og nasjonalt er det en kraftig økning i dette salget.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at antall solgte elbiler per år har økt fra 3909 biler i 2011, via 8031 biler i 2012, til hele 17770 i fjor. Første halvår i år er det allerede registrert 9349 nye elbiler i Norge.

Her har mange elbiler parkerert i Kongens gate. Foto: VEGARD EGGEN
Direktør Stein Løberg i Trondheim parkering. Foto: Morten Antonsen