Mandag ble det kjent at Lade skole var på andreplass blanttiendeklassinger i Norge som mente seg mobbet. Hver tredje tiendeklassing vedskolen svarte at de følte seg mobbet.

Den nasjonale oversikten ble utarbeidet av et it-selskap forDagbladet, og baserte seg på tall fra Elevundersøkelsen.

I Adresseavisen tirsdag krevde foreldreutvalget ved Lade skolesvar fra skolen.

Lettet

Både rektor Bente Moholt og FAU-leder Simen Wågen stilte daspørsmål ved om de høye tallene var reelle, men understreket at de tok tallenepå alvor til fakta kom på bordet.

I dag tilsto flere av de tidligere Lade-elevene at svarene ikkestemte.

– Tidligere elever har stått frem og sagt at de ville tulle medlæreren, og ikke sett at det kunne få andre konsekvenser, sier Bente Moholt,rektor ved Lade skole.

– Hva tenker du om det?

– At saken tar en annen vending. På mange måter er jeg lettet,fordi Lade skole blir fremstilt som en mobbeskole, noe skolen ikke er. Samtidigbekymrer det meg at disse tallene kan skjule enkeltelever som har ønsket åvarsle om mobbing.

– Ingen mobbeskole

Moholt har vært i kontakt med foreldre til flere tidligeretiendeklassinger. De har fortalt at barna ville tulle med lærerne da de svartepå undersøkelsen på skolens datarom. Rektor har ikke fått svar på om lærerenvar til stede da undersøkelsen ble besvart.

– Vi må sikre gjennomføringen når vi kjører Elevundersøkelsen.Konsekvensen i år ble at vi er blitt feilaktig omtalt som en skole medomfattende mobbing, og dette skader selvsagt det arbeidet som gjøres for åavdekke og følge opp dem som virkelig opplever å bli mobbet eller utestengt frafellesskapet på skolen, sier rektor.

– Mer å ta tak i

Simen Wågen er ikke overrasket over utfallet. Han menerimidlertid mobbing som tema bør få større fokus ved skolen.

– Som FAU-leder er jeg lettet over at tallene ikke stemmer. Menvi kan ikke godta at man stopper med dette, da vi vet at det har værtutfordrende situasjoner ved skolen, sier Wågen.

Han har fått mange henvendelser fra fortvilte foreldre somforteller om sine barn som er plaget.

– Vi kan ikke feie tema under teppet og si at alt er greit, fordet er ting som ikke har vært bra. Mange foreldre opplever at sakene ikke tastilstrekkelig på alvor av skoleledelsen, sier Wågen.

Rektor Bente Moholt kjenner seg ikke igjen i denne beskrivelsen.Hun mener det er dialog mellom elever, lærere og foreldre i saker der eleverikke trives.

– Jeg mener vi har god oversikt og generelt kjenner våre elevergodt. Skolen har håndtert enkeltsaker, og saker som gjelder læringsmiljøet påhele trinn, med kompetansen vi har på området. Vi har også knyttet til ossekstern kompetanse fra blant annet Midtnorsk kompetansesenter for atferd, sierhun.