- Jeg gleder meg til å høre på presentasjonen av innholdet, sa finansminister Siv Jensen da hun i formiddag mottok rapporten fra Jørn Rattsø, skriver aftenposten.no.

Økonomiprofessoren har ledet Produktivitetskommisjonen - et offentlig utvalg oppnevnt av Høyre/Frp-regjeringen. Utvalget har siden februar i fjor utredet hva som skal til for å få opp produktivitetsveksten i Norge.

I et intervju med Aftenposten i dag erkjenner Rattsø at motkrefter vil motarbeide noen av løsningene utvalget foreslår. Han anbefaler derfor «en passe dose politisk brutalitet» for å få til strukturendringer.

Finansminister Siv Jensen mottok rapporten fra utvalgsleder Jørn Rattsø i dag.

Eksstatsråd Marit Arnstad representerer motkreftene. Hun går svært hardt ut mot flere av forslagene fra kommisjonen.

Også fra KrF kommer det reaksjoner som tyder på at Siv Jensen ikke vil få noen blankofullmakt til å iverksette alle forslagene fra kommisjonen.

Motstand mot økt satsing på storbyer

Økt satsing på sterke byer møter kraftig motbør hos Sps parlamentariske leder.

- Byer er mer produktive, mener Rattsø som tar til orde for sterkere byregioner.

Kommisjonen mener det er utfordrende å få til helhetlige areal- og transportløsninger rundt byene. Derfor tar utvalget til orde for både kommunesammenslåinger og poengterer at lite effektive beslutningssystemer i storbyregionene hemmer utnyttelsen av det utvalget kaller bygevinsten.

- Men byene kan ikke ignorere sitt omland. Det er en umulighet og en virkelighetsfjern tanke, sier Arnstad.

Hun protesterer mot Rattsøs forslag om byfylker.

- Dersom man f.eks. gjør Trondheim til et byfylke, får man en tredeling av Trøndelag - og man risikerer å få en motsatt effekt av det Rattsø ønsker, sier Arnstad, som kommer fra helt sør i Nord-Trøndelag.

I stedet for å få til en samling av Nord- og Sør-Trøndelag, som mange ser for seg, tror hun man da får en deling i et mindre sørfylke og et mindre nordfylke og et stort Trondheim i midten.

- Har ikke Rattsø rett i at byene er motorer for vekst?

- Ingen er uenige i det. Men man må ikke overse at andre deler av Norge også er vekstmotorer, som f.eks. oppdrettsnæringen.

- Gustav Witzøes virksomhet på Hitra og Frøya er ikke Trondheims fortjeneste, sier hun om produsenten av Frøyas sashimilaks.

Vil være brutal mot finansbyråkrater, ikke politikere

Rattsøs kommisjon kritiserer overskridelser i samferdselssektoren og mener samfunnsmessig lønnsomhet må telle mer på området. Kommisjonen mener lønnsomhet og helhet må gå foran lokale interesser og grupper.

Arnstad, som frem til 2013 var samferdselsminister, er enig med Rattsø i at alt for mange samferdselsprosjekter ender med overskridelser. Men der stopper mye av enigheten.

- Man kan halvere planleggingstiden, sier hun.

Men for å få til det, vil ikke Arnstad fjerne prosjektene fra politikernes hender, men fra finansbyråkratenes.

Vil bruke politisk brutalitet annerledes enn Rattsø

- Man kan fjerne Finansdepartementets KS1-rapporter, sier hun og sikter til kvalitetssikringsrapporter som det  ifølge Arnstad «tar årevis å utarbeide».

- Og de blir bare brukt til omkamper med fagdepartementet og til omkamp mot prioriteringer i Nasjonal Transportplan, sier eksstatsråden som mener Finansdepartementets mål er færrest mulige statlige kroner til veier og bygg.

- Vi kan godt bruke politisk brutalitet. Men jeg vil bruke den litt annerledes enn Rattsø, sier hun.

Positivt avventende

Arbeiderpartiet er positivt avventende til  kommisjonens rapport.

- Jeg mener dette er et veldig interessant dokument. Det ligger en god situasjonsbeskrivelse til grunn. Som utgangspunkt for diskusjon er dette bra, sier finanspolitisk talskvinne Marianne Marthinsen (Ap.).

Hun er positivt overrasket.

- Vi har fått en bredere inngang til produktivitetsdebatten enn jeg fryktet på forhånd, sier hun.

Samfunnsøkonomisk lønnsomhet gir mindre togutbygging

Arnstad, som har hatt god tiltang til hvordan man beregner hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomme vei- og samferdselsprosjekter, antyder at Rattsø ikke helt vet hva han sier når han etterlyser økt vektlegging på dette.

Ifølge Arnstad er verken Bjørvika-utbyggingen midt i Oslo, Follo-tunnelen eller E-18 fra Lysaker til Ramstadsletta samfunnsmessig lønnsomme prosjekter.

- Men Bjørvika-utbyggingen er likevel bymessig riktig, sier hun.

Hun kaller det en «utbredt misforståelse» å tro at prosjekter i byer automatisk er samfunnsmessig lønnsomme, men at prosjekter i distriktene ikke er det.

- Legger man slik lønnsomhet til grunn, blir det ikke Intercity-utbygging rundt Oslo med unntak av utbygging i Vestfold, sier hun og viser til at det som virkelig er samfunnsøkonomisk lønnsomt er å erstatte ferjer med veger på Vestlandet.

Forstår ikke hva Rattsø mener

Ut i fra dette, sier den tidligere samferdselsministeren at «det er vanskelig å vite» hva slags medisin Rattsø anbefaler i samferdselsektoren.

- Men hvis han vil erstatte lokalt demokrati, lokal medvirkning og styring via Stortinget med mer ekspertstyre, er Sp sterkt uenig i dette, sier hun.

KrF advarer

Finanskomiteens leder, Hans Olav Syversen (KrF),  er litt mer forsiktig i sin kritikk.

- KrF vil lytte til anbefalingene om produktive samferdselsinvesteringer og hvordan byregionene kan bli mer effektive. Vi vil imidlertid advare mot en enøyd produktivitetstenkning som setter alle andre hensyn til side, slik som mål om levende distriktssamfunn eller et aktivt landbruk i hele landet, sier han i en pressemelding.

En av KrFs fylkesledere, Trude Brosvik fra Gulen i Sogn og Fjordane, sier dette enda sterkere. Hun mener Rattsøs forslag om sterkere regionbyer er feil politikk, og "bare klumper folk sammen i byene".

- Det er ikke dette Norge trenger, sier hun.

Hun er også svært skeptisk til det hun tolker som et signal om å satse mer på veier der mange bor.

- Jeg tror ikke det er uenighet om å satse på kollektivtransport i byene. Men vi må satse på bil og vei i distriktene skal landet henge sammen, sier hun.

Hun minner om at byene i Norge er veldig avhengige av det som blir produsert i distriktene.