Blant de fire storbyene i Norge er det Trondheim som oppleves tryggest for syklister, viser en fersk undersøkelse utført av TNS Gallup for NAF.

59 prosent av Trondheims syklister mener det er trygt å sykle i og rundt byen, ifølge en pressemelding fra NAF. I Oslo og Bergen derimot er det kun 27 prosent av syklistene som føler seg trygge. NAF karakteriserer undersøkelsen som en katastrofe for de to største byene i landet.

Heftig debatt i sommer

Undersøkelsen står i skarp kontrast til en pågående debatt på Adressa.no i sommer. Syklister har hevdet at det er direkte farlig å være på to hjul langs trønderske veier.

Statens vegvesen mener det stadig oppstår skumle situasjoner hvor bilist og syklist er involvert.

Svenske Marcus Almgren sykler de ni kilometerne fra Stavset til jobben i Brattørgata hver dag, året rundt. Adressa tok en tur gjennom Bispegata med ham, og fant syv trafikklovbrudd på 30 minutter.

Bilistene er skeptisk

Bare ti prosent av bilistene i Oslo og Bergen mener sikkerheten til syklistene er tilfredsstillende ifølge NAF-undersøkelsen.

- Når det føles så utrygt å sykle for dem som i dag kjører bil, er det en stor utfordring å få flere til å gjennomføre hverdagsreisene sine på sykkelsetet. Trygghet er avgjørende, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, i pressemeldingen.

I alle fire byene er det syklistene selv som mener byen deres er trygg, mens bilistene som man ønsker å få over på sykkel mener sikkerheten er mye dårligere enn det syklistene selv oppgir.

- Fritt vilt i kryss

NAF krever at sittende og kommende regjeringer må starte en storsatsing på sykkelveier i og rundt de største byene. I Nasjonal transportplan (NTP) som ble behandlet i Stortinget før sommerferien, er det satt av syv milliarder kroner til utbygging av infrastruktur for sykkel.

- Det som er satt av i NTP er en kraftig økning. Det er bra. Dårlig infrastruktur og tilrettelegging er svaret på hvorfor mange mener det er utrygt å sykle. Det mangler gode sykkelveier og i kryss så er syklistene fritt vilt, mener Skjøstad.

- Men utfordringen er at transportplanen ikke er forpliktende. Så det er ingen garanti for at satsingen kommer, avslutter Stig Skjøstad.

I undersøkelsen er det innbyggere i byene med omegn som er spurt om hvor trygt det er å sykle.

  • I Oslo-området er Oslo og hele Akershus med i utvalget.

  • I Bergen-området er kommunene Bergen, Austevoll, Tysnes, Os, Samnanger, Vaksdal, Askøy, Osterøy, Fjell, Sund, Radøy og Meland med i utvalget

  • I Stavanger-området er kommunene Stavanger, Sola, Randaberg, Sandnes, Rennesøy, Finnøy, Klepp og Time med i utvalget

  • I Trondheim-området er kommunene Trondheim, Melhus, Skaun, Orkdal, Klæbu, Malvik, Stjørdal, Leksvik, Rissa, Ørland, Agdenes og Bjugn med i utvalget.