Samferdselstoppene i Sør-Trøndelag fylkeskommune frykter at det ikke skal bli noe av den lovede elektrifiseringa av Trønderbanen, eller at prosjektet skal bli utsatt.
- Vi har ikke hørt noe fra hverken jernbanedirektoratet eller samferdselsdepartementet i saken, og er derfor bekymret for at den viktige igangsettelsestillatelsen ikke er med i kommende statsbudsjettet, sier samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.
- Vi tåler ikke flere utsettelser
- Trenger klarsignal
Elektrifiseringsprosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan som kom i vår, og det er der satt av rundt 3,5 milliarder kroner til prosjektet i perioden mellom 2018 og 2023. Det er imidlertid en fattig trøst så lenge prosjektet ikke også omtales i statsbudsjettet for neste år, som skal legges frem i oktober, ifølge Solem.
- Det er viktig at det kommer klarsignal for elektrifiseringsprosjektet i statsbudsjettet, sier samferdselsdirektøren.
- Hva frykter du vil skje dersom elektrifiseringa ikke blir omtalt i budsjettet?
- Da må prosjektet utsettes, og det er stor sjanse for at det ikke finnes penger til alle prosjektene som er omtalt i Nasjonal transportplan. Hvis man utsetter prosjektet øker sjansene for at det ikke skal bli noe av, sier Solem.
Pendlere og studenter sørger for rekord på Trønderbanen
Møter samferdselsdepartementet
Sammen med fylkespolitiker Arnfinn Brechan (Ap) som er leder i jernbaneforum Trøndelag, reiser Solem fredag til Oslo for å møte politisk ledelse i Samferdselsdepartementet for forsøke å sikre budsjettomtale av prosjektet.
- Vi skal prøve å alliere oss med regjeringen, for å få hjelp til å sikre at stortingets vedtak om elektrifisering realiseres. Vi vil påpeke at det er en forventning om fremdrift både fra politisk og administrativt hold i Trøndelag. Dette har vi kjempet for i flere år, sier Solem.
Brechan mener det er viktig å komme i gang med elektrifiseringa så fort som mulig.
- Det er mange argumenter for dette. For det første vil vi få en mye mer miljømessig jernbane som går på strøm i stedet for diesel. Dessuten går togene raskere med strøm. Og mange av togsettene vi bruker i Trøndelag er på overtid og burde ha vært bytta ut, vi må sørge for at man da kjøper elektriske togsett og ikke dieseltogsett, sier Brechan.
I 2021 går Trønderbanen på strøm
Økt komfort etter elektrifisering
Prosjektleder for elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag, Brede Nermoen i Bane Nor, er også spent på hva som kommer frem i statsbudsjettet for 2018.
Han mener elektifiseringa av Trønderbanen kan være gjennomført i 2023, forutsatt at det kommer en investeringsbeslutning i statsbudsjettet og at det samtidig blir satt av penger til prosjektet i budsjettet.
- Når elektrifiseringa er gjennomført vil NSB kunne kjøre med helt nye togtyper, som har økt komfort og økt kapasitet. Det er tenkt å bruke tog som har brede dører hvor det er enklere å få inn sykler og barnevogner og hvor det er stikkontakter ved setene, sier Nermoen.
- Nå må vi ikke rote til for elektrifisering av jernbanen
- Får vente i spenning
Adresseavisen ba torsdag om et intervju med politisk ledelse i samferdselsdepartementet i forbindelse med denne saken.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom-Christer Nilsen (H), sender følgende kommentar pr epost:
«Statsbudsjettet legges frem i oktober, og en får vente i spenning til det. Jeg kan ikke nå si noe om hva som omtales i statsbudsjettet.»
I forrige uke deltok imidlertid samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) i en debatt om samferdsel i Trøndelag på adressa.no. På spørsmål om når Trønderbanen vil være elektrifisert dersom hans regjeringen får fortsette, svarte han slik:
«Ja, med de planene som vi har hatt så er det vel 2022/2023 som jernbaneverket sier de greier.»