Hensikten med det første tilsynet var å føre tilsyn med Trondheim bil-demonterings systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS). Tilsynet skulle sikre at det ble jobbet systematisk for å forebygge og redusere risikoen for at arbeidstakere ble syke eller skadet.

- Hvorfor ble ikke noen av punktene i det nye tilsynet funnet under det første tilsynet?

- Det første tilsynet var et begrenset tilsyn. Under tilsynet fokuserte vi på den delen av driften som foregikk utendørs og hvordan det ble arbeidet med bilene som var lagret. Vi undersøkte ulykkesrisikoen knyttet til dette arbeidet. Brannrisikoen var ikke et tema for oss. Det er derfor konklusjonen i den første rapporten og konklusjonen i rapporten som er skrevet etter ulykken er så forskjellige, sier regiondirektør Stig Magnar Løvås ved Arbeidstilsynet i Midt-Norge.

LES OGSÅ (PLUSS): Lagret bensin i hjemmelagd tankanlegg før brannen

Her kan du lese alt om Øysand-brannen

Det første tilsynet var et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Statens vegvesen. I tilsynsrapporten kommer det fram at Arbeidstilsynet deltok på en befaring på deler av området. Det var lagret store mengde med biler oppå hverandre, og temaet for tilsynet var hvordan disse ble håndtert for å unngå fall og klemskader under arbeidet, ifølge tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet.

- Forhold inne i bygget var ikke fokus for tilsynet. Vi hadde ikke tips om konkrete forhold inne i bygget som vi undersøkte, sier Løvås.

Arbeidstilsynet konkluderte med at det ikke var grunn til å gi Trondheim bil-demontering noen pålegg etter tilsynet.

Arbeidstilsynet har ikke hatt andre tilsyn ved Trondheim bil-demontering enn de to før og etter brannen.