I 2014 utgjorde elbilene i snitt 2,5 prosent av de totale bompasseringene i Trondheim, opplyser administrerende direktør Marius Maske i Trøndelag Bomveiselskap. Men trafikken med elbiler er sterkt voksende.

Mandag skrev Adresseavisen at Sp vil fjerne fordelene for elbiler i Trondheim.

Regner med flere elbiler

I starten av året utgjorde elbilene 1,5 prosent av den totale trafikken gjennom bomstasjonene i Trondheim. Da året var slutt, utgjorde elbilene tre prosent av passeringene gjennom bommene i Miljøpakken, E6 øst og på E39. Maske regner med fortsatt vekst i elbiltrafikken i år.

Se hva folk mener om elbilfordelene

Dersom elbilene hadde betalt bompenger i miljøpakken, hadde det kommet inn omkring 10 millioner kroner mer her, og mellom 18 og 20 millioner når man tar med de to andre prosjektene.

Mer til veibygging

– Det hadde ført til 20 millioner kroner ekstra til veibygging, sier Marius Maske.

– Når elbiler ikke betaler, må veibygging finansieres av andre.

Les også kommentaren: Elbilen kommet for å bli

Totalt hadde bomveiselskapet inntekter på 720 millioner når utgiftene til selve innkrevingen var trukket fra. Før regnskapet til Trøndelag Bomveiselskap er ferdig, er ikke tallene helt sammenlignbare. Men bompenger fra elbilene kunne ha utgjort om lag to prosent av de totale inntektene.

Marius Maske er administrerende direktør i Trøndelag Bomveiselskap. Foto: PRIVAT
Elbiltrafikken er voksende. I starten av 2014 utgjorde elbiler 1,5 prosent av trafikken gjennom bompengene. På slutten av året var tre prosent av bompasseringene elbiler. Foto: Christine Schefte