– Det er trist, rett og slett. Sesongen startet tidlig i år, og syklistene begynte å kjøre allerede i februar. Det kan være en medvirkende årsak.

Det sier Frank Nygård, fagleder for trafikketterforskning ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Hittil i år har det vært 28 motorsykkelulykker på sørtrønderske veier. I samme periode i fjor var tallet ti. I 23 av ulykkene har det vært personskade, mot seks i fjor. Både lett motorsykkel og vanlig motorsykkel er en del av statistikken.

To av ulykkene har hatt dødelig utfall. I slutten av mai omkom en mann i 40-årene i en motorsykkelulykke i Rissa.

Dødsulykken oppsto da motorsykkelen veltet, og kom over i motgående kjørefelt. For seks dager siden skjedde det igjen i samme kommune. En motorsyklist sneiet borti bilen foran idet den skulle foreta en forbi-kjøring. Motorsyklisten i 50-årene døde dagen etter av skadene han pådro seg.

Sesongen startet tidlig

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, synes økningen i antall motorsykkelulykker er kraftig og veldig trist.

– Det er foruroligende med så mange ulykker på så kort tid.

Johansen sier at mc-ulykker har en tendens til å følge godvær.

– Det kan ha spilt inn på tallene, men vi får håpe det jevner seg ut. Det er for tidlig å si om dette er starten på en negativ trend, men det er likevel et tegn om at vi må følge med fremover.

– Selv om vi har fått flere personer med førerkort for motorsykkel, har antallet ulykker holdt seg stabilt over flere år, påpeker Johansen.

Urutinerte mc-førere

Han sier at urutinerte førere av motorsykkel er en grunnleggende utfordring.

–Det er et problem at noen kjører motorsykkel for sjeldent, og ikke opparbeider seg erfaring som motorsyklist. De som ikke har kjørt motorsykkel på lenge, bør ta kontakt med en kjørelærer for å få status på sine kjøreferdigheter, mener Johansen, og legger til:

– Vi har en god kjøreopplæring for motorsykkel i Norge. Kanskje verdens beste.

To typer ulykker

Fagleder for trafikketterforskning, Frank Nygård, sier det som oftest er flere årsaker til en ulykke.

– I ulykker der kun en enslig motorsykkel er involvert, har føreren ofte overvurdert sine egne kjøreferdigheter. I tilfeller der bil og mc er involvert i en ulykke, er det ofte at bilisten ikke har sett motorsykkelen, mens motorsyklisten har trodd at bilføreren har gjort det.

Han mener det viktigste mc-førere kan gjøre for å unngå å bli utsatt for en ulykke, er å gjøre seg selv synlig og kjøre defensivt. Blant annet ved å unngå blindsoner til biler, og ved å bruke skarpe farger på kjøredressen.

– Det hjelper lite å si at det var bilisten som hadde vikeplikt når du ligger i en seng på sykehuset.

Nygård kommer også med en siste pekefinger til bilistene:

– I byen er det veldig viktig å være oppmerksom når man foretar et feltskifte.

Dødsulykke: I slutten av mai ble en mann i 40-årene drept i en motorsykkelulykke i Rissa. For en uke siden skjedde enda en dødsulykke i samme kommune. En mannlig motorsyklist i 50-årene omkom. Foto: DAN ÅGREN
Kollisjoner i sentrum: I midten av juni kolliderte to motorsyklister med biler på samme dag i Kjøpsmannsgata. Begge motorsyklistene kom fra uhellene med lettere skader. Foto: OLE MARTIN WOLD
Krasjet inn i bakenden: En motorsyklist kolliderte bak på en bil, da den bremset opp. Motorsyklisten slapp fra uhellet med mindre skader. Det skjedde i Ørland kommune i slutten av mars. Foto: Dan Ågren
Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk. Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen