Avtalen med Hurtigruten er en rammeavtale som gir Fosen Yard og Hurtigruten et tettere samarbeid og større sjanse for at verftet får oppdrag på vedlikehold og reparasjoner av Hurtigrutens skip de neste fem årene.

Allerede 18. januar kommer det første skipet, MS Nordlys, inn til verftet i Rissa. Der skal bildekket bygges om noe samtidig som planlagt vedlikehold gjennomførs. Skipet vil ligge der i underkant av to uker.

- Rammeavtalen er et fundament for samarbeid. Den går på service og vedlikehold og tekniske tjenester over de fem neste årene. Vi ser på det som en tillitserklæring fra Hurtigruten, samtidig som vi må være konkurransedyktige på tilbudene vi kommer med, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard.

Ikke garantert oppdrag

For selv om avtalen knytter verftet tettere til Hurtigruten, er det ingen selvfølge at Fosen Yard får alle oppdragene.

- Det er ikke en eksklusiv avtale og ingen automatikk i at de får alle oppdragene. Men vi er veldig fornøyde med jobben verftet har gjort for oss med de forrige fem skipene vi hadde inne hos dem. Vi ønsker å bidra til at arbeidsplassene langs leia vi ferdes opprettholdes. Dette gjelder alt fra nybygg og oppgraderinger av skip, til lokalprodusert mat, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

- Kriteriet for at verftet skal få kontrakter er selvfølgelig at de kan konkurrere på pris, legger han til.

To nye kontrakter med Fjord Line

Rissa-verftet har også sikret seg to kontrakter med en annen stor aktør i desember. Ferjeoperatøren Fjord Line skal oppgradere to av sine skip, MS Stavangerfjord og MS Bergenfjord. Dette skal skje på verftet i Rissa.

- Det er to kjempeviktige kontrakter for oss. MS Stavangerfjord skal få et 60-talls nye lugarer, og Bergenfjord skal også få nye. Isolert sett vil hvert skip føre til dobbelt så mange egne arbeidstimer hos oss som hvert av Hurtigruten-skipene vi har hatt inne i år, sier Straumsheim.

Det første skipet fra Fjord Line kommer til verftet fjerde kvartal i 2017. Det andre kommer inn i første kvartal 2018. Begge skipene er bygget ved verftet i Rissa.

- Vil det bli like stor aktivitet ved verftet som det tidvis har vært i år når skipene kommer inn?

- Nei, i år hadde vi på et tidspunkt tre skip inne samtidig. Dette blir ett og ett, så det vil ikke være fullt så mange i sving. Men det gir oss arbeid i forberedelsene, med konsepttegninger, planlegging, innkjøp og prefabrikasjon før båtene kommer, sier Straumsheim.

Fortsatt prosjektstillinger

Fortsatt er verftet på kikk etter nye oppdrag frem til Fjord Line-skipene kommer inn. Det siste skipet fra Hurtigruten ved den forrige kontraktsinngåelsen gikk fra verftet 25. november i år. I desember har verftet hatt noe småoppdrag på lektere og et serviceopphold på båten som frakter folk til Munkholmen.

Et titalls personer har vært i sving på de sistnevnte prosjektene. Straumsheim sier at verftet fortsatt opererer med prosjektstillinger, også for ledelsen.

- I lys av at vi ikke har hatt nok substans og kontinuitet har vi valgt å kjøre prosjektansettelsene vi har hatt videre. Fra 1. januar skal vi se på muligheten for å sette en basisorganisasjon. Men vi kan ikke ansette folk for så å permittere dem igjen, vi må ha arbeid. Her må vi bygge stein for stein, og Fjordline- og Hurtigruten-kontraktene gir oss et godt grunnlag og fundament å bygge på, sier Straumsheim.

Ingen investorer

Fortsatt er målet å få på plass et stort nybygg til Rissa. Selskapet har i lengre tid vært i dialog med europeiske verft for å bære et slikt prosjekt, men foreløpig har det ikke ført til noen ny kontrakt.

Straumsheim har også vært på utkikk etter industrielle investorer som kan gå inn i verftet, uten å lykkes med dette foreløpig.

- De fleste i markedet har mer enn nok med å fylle sin egen kapasitet akkurat nå, så vi får se. Men vi er i forskjellige dialoger. Det viktigste er å sikre jobb og kontinuitet på verftet, sier Straumsheim.