Den 12. april solgte Knut Bernhard Rognes bilen sin i Trondheim. Han tok ut bombrikken før overlevering, og omregistrering av bilen ble gjennomført.

Flere måneder senere oppdaget han at Trøndelag bomveiselskap likevel hadde trukket penger fra Autopass-avtalen hans. Ikke bare var den ene saldoen tømt. Også den andre saldoen, som var registrert på hans andre bil, var tom. Bil nummer to sto imidlertid på verksted og var ikke i bruk.

- Omtrent 3 500 kroner ble trukket av bomveiselskapet, uten at jeg hadde passert en eneste bom. Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg fant ut av dette, sier Rognes.

Ønsket å bruke brikken i ny bil

Beskjeden kom via et oppsigelsesbrev fra bomveiselskapet. Siden begge saldoer nå var tomme, kunne ikke lenger Rognes opprettholde Autopass-avtalen.

- Det var ikke min intensjon å avslutte avtalen. Jeg ønsket å bruke brikken i en ny bil. Jeg handlet i god tro om at alt var i orden da bilen ble omregistrert og bombrikken fjernet. Jeg har ingen forståelse for hvorfor bomselskapet ikke er serviceinnstilt og behjelpelig i en slik situasjon, sier han.

Her kan du sjekke hvilke bomstasjoner som gir mest penger i kassa til Miljøpakken

- Må melde fra selv

Bomveiselskapet opplyser at de fra tid til annen får henvendelser fra folk som ikke vet at de må melde fra selv når de selger et kjøretøy.

- Reglene står tydelig beskrevet i Autopass-avtalen, men spørsmålet er om folk leser dem, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet AS.

At Rognes ble trukket penger, selv om han ikke har brukt bilen, er ifølge Kleppe hans eget ansvar, siden kunden selv er ansvarlig for å si ifra om endringer på avtale ved salg av bil.

Kleppe viser til det som står i avtalevilkårene: «Kunden skal melde enhver endring i kjøretøydata, innen tre virkedager etter at slik endring har skjedd.» Dette er videreført i Statens vegvesens presisering av takstretningslinjene vedrørende eierskifte, der det blant annet står: «Å slette passeringer eldre enn 3 dager skal derfor i det hele tatt ikke foretas.»

Vurderer politianmeldelse

At bomveiselskapet har trukket penger fra to forskjellige Autopass-avtaler, avviser driftssjefen.

- En privatperson kan ha to biler inne på samme avtale. Da vil passeringene fra begge bilene bli belastet saldoen på denne avtalen, sier Kleppe, som ikke kan uttale seg om Rognes sin konkrete sak.

- Hva skjer da om saldoen på avtalen blir tom?

- Da får han ny faktura. Ved betaling fylles saldoen opp igjen.

Rognes hevder imidlertid at han hadde forskjellige saldoer på bilene, og vurderer nå å politianmelde bomveiselskapet.

- Dette er på grensen til tyveri. Retningslinjene bør være allmenn kjent, men det er de ikke. Og det at de tapper min andre Autopass-konto er helt uforståelig. Det er ikke min jobb å inndrive de pengene. Dette burde jeg i alle fall ha fått beskjed om.

Adressa.no dokumenterte flere bomsnikere på Klett i 2010. Se hvordan de kjørte på sykkelveien for å slippe å betale her.

Skjerpet reglene i januar

Bomselskapet opplyser videre at de er pliktig til å følge avtalebetingelsene, som er utformet og fastsatt av Vegdirektoratet. Betingelsene ble innskjerpet fra januar i år.

- Vi har tidligere gitt tilbake penger under visse omstendigheter, men nå er reglene innskjerpet. Vi sletter ikke passeringer som er eldre enn tre dager, sier Kleppe.

- Har dere forståelse for at folk ikke husker alle betingelser mange år etter at en avtale er inngått?

- Punktet i avtalevilkårene om endring av kjøretøydata er viktig å huske på for alle som har en AutoPASSavtale.

Forbrukerombudet er ikke kjent med denne avtalen, og kan ikke uttale seg om betingelsene er urimelige eller ikke.

- Dette er avhengig av om vilkårene er klare og tydelige, om kundene er gjort oppmerksom på slike faremomenter i avtalen, og hva som er grunnen til at ting gjøres på denne måten. Dette er vi ikke kjent med, og vi kan derfor ikke uttale oss i saken, opplyser fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Fra 1.januar 2014 kommer 14 nye bompunkt opp i Trondheim. Se hvor bommene skal settes opp her.