Mobilapplikasjoner, Facebook-grupper og sms-abonnement er blant hjelpemidlene som en sjåfør kan bruke for å unngå politikontroll.
Spesielt på Facebook florerer det av grupper som varsler når det er diverse kontroller på trønderske veier. En av gruppene har over 6000 medlemmer.
Lensmann Ketil Stene i Klæbu er svært kritisk til denne type varslinger.
- Risikoen for å bli oppdaget er en viktig faktor for å hindre at trafikanter bryter trafikkreglene. Risikoen for å bli tatt minker ved utstrakt bruk av varsling, sier han.
Åse (18) omkom i trafikkulykke - Føler ikke hat mot sjåføren som ruskjørte (PLUSS)
SE INFOGRAFIKK: Flest ruskjørere tas på lørdager
- Felles front mot politiet
Før i tiden kunne man kanskje få noen blinkende lys fra andre trafikanter som varslet om det som skjedde like rundt neste sving, mens nå har varslingen blitt satt i et mye større system.
- Et av politiets samfunnsoppdrag er å forebygge og avdekke ruskjøring. Ved at privatpersoner varsler om kontroller vil dette undergrave vår intensjon om å fange opp og luke ut bilførere som bryter trafikkreglene og dermed setter medtrafikanter i fare, fastslår Stene.
- Arbeidsinnvandring kan være årsak til ruskjørende ungdommer (PLUSS)
Én av tre gutter på Frøya har fyllekjørt (PLUSS)
- Appellere til sunn fornuft
At varslingen skjer i organisert form er svært uheldig, ifølge Stene.
- Man danner en felles front mot politiets intensjon om å få ned ulykkesstatistikken på norske veier, mener han.
Stasjonssjef Arve Nordtvedt ved Sentrum politistasjon tror ikke det er mulig å forhindre varsling i dagens digitale samfunn.
- Det virker svært vanskelig for politiet å forhindre slike varslinger. Vi må bare appellere til den enkeltes fornuft og samfunnsansvar slik at vi får luket ut farlige sjåfører, sier han.
På spørsmål om varslingene kan påvirke resultatet, mener Nordtvedt at varslingene kan bidra til at ruskjørere unngår det aktuelle kontrollpunktet.
- Men det kan også medføre at det bidrar til at de ikke velger å kjøre i det hele tatt. Det viktigste er ikke å avdekke flest ruskjørere, men å forhindre ruskjøring, sier han.
SE VIDEO: Se hvor høy promillen ble etter å ha spist konjakkuler
SE VIDEO: Denne maskinen tok 150 trønderske alkotester i fjor
Har et moralsk ansvar
Lensmann Stene forteller at de i større grad bruker andre metoder enn vanlige kontroller for å stanse ruskjørere, som for eksempel sivile kontroller.
- Det er jo helt åpenbart at det blir vanskeligere å ta personer som kjører i ruspåvirket tilstand dersom de på forhånd vet at det er kontroll på et gitt sted. Spørsmålet man må stille seg er jo da om det er slik vi ønsker å ha det, sier han.
Trafikkoordinatorene i Nord- og Sør-Trøndelag politidistrikt, Lars Letnes og Marius Rønningen, har begge tro på at markedsføring av deres aktiviteter vil ha en avskrekkende effekt. Men begge er også opptatt av det moralske ansvaret som hver sjåfør har.
- Vi er mer bekymret for dem som sender inn varslinger til sosiale medier, og hva slags holdninger de har. Mitt inntrykk er at de som varsler slike grupper, også er de som etterlyser kontroller i sitt område. Tenk om du har bidratt til at en ruskjører ikke blir tatt i en kontroll, og så kjører han på datteren din, sier Rønningen.
Letnes forklarer at varsling om kontroll ikke er straffbart, men håper at det ikke blir slik at alle sjåfører til enhver tid vet hvor politiet er.
- Da blir arbeidet vårt betraktelig vanskeligere. De som bevisst sjekker disse gruppene på Facebook, kan nok slippe unna i enkelte tilfeller. Per i dag ser vi ikke at det blir noen stor innvirkning på overtredelsesprosenten, sier han.
Tror det er store mørketall på ruskjøring på bygda
- Jeg skjemmes noe helt forferdelig over det jeg gjorde (PLUSS)
- Varsler aldri ruskontroll
Adresseavisen har snakket med en av administratorene av en av Facebook-gruppene som varsler om kontroller i trondheimsområdet.
- Jeg opprettet gruppa for omtrent ett år siden. Jeg har sett en del lignende grupper, men jeg synes det ble for mye kommentarer om alt mulig. Jeg ville ha en mye enklere varslingsgruppe, hvor det ble mindre hetsing av dem som bidro til gruppa, sier administratoren, som ønsker å være anonym.
Her er de vanligste spørsmålene om ruskjøring og promille
Kjørte med dødelige promiller på trønderske veier
Han sier at han aldri legger ut varsling om fartskontroller i nærheten av skoler eller promillekontroller.
- I disse tilfellene ønsker jeg at sjåførene blir tatt. Jeg ønsker å varsle de som vanligvis kjører normalt, men som kan være uheldig på en bestemt dag. I min gruppe tror jeg ikke det er så mange av de typiske sjåførene som råkjører eller kjører i fylla, sier han.
- Tror du din varslingsgruppe fører til at færre blir tatt i kontroller?
- Nei, det tror jeg ikke.