Ifølge daglig Roger Halshamn i Norrein Gruppen kom det to fremstøt fra fondet. Ett i november i fjor, og ett i januar i år. Ingen av dem lyktes.

– Uten å ha studert oss i detalj, så anslo de en pris på 1,8 milliarder kroner, sier Halshamn, som likevel avslo tilbudet.

Han sier at det ikke er interessant for dem å selge.

– Nei, hva skulle vi gjort da. Dessuten har alle i administrasjonen aksjer i selskapet, så om vi skulle selge så vil det berøre mange, sier han.

Ville hjelpe til med utenlandsetablering

Ifølge Dan Robert Halshamn, daglig leder for driften, foreslo fondet at de kunne hjelpe Egon med å etablere seg i utlandet, med åpning av restauranter både i Danmark og Tyskland.

– Men vi svarte at det klarer vi fint selv, sier han.

Det er i år 30 år siden Egon-gründerne etablerte sin første restaurant på Nordstrand i Oslo, og ledelse og administrasjon drar neste uke på en tre dagers tur til Sør-Spania for å feire jubileet.

I tillegg skriver Adressa-journalist Ulf Dalheim bok om Egons historie, et verk som blant annet vil bli brukt i opplæringen av egne ansatte.

Kulturen avgjørende for suksess

Roger Halshamn sier at de har blitt mer og mer opptatt av kulturen i selskapet, og hvor avgjørende den er for videre suksess. De har blant fått utviklet en egen mobilapp for alle ansatte, hvor alle nyheter om selskapet sendes ut.

Slik fikk de vite om Stockholms-etableringen alt mens ledelsen var på vei tilbake fra det siste forhandlingsmøtet.

– Profesjonaliteten i bransjen har også blitt veldig bra, og det gjør at vi må skjerpe oss, sier han.