Norwegian anslår at 35 000 passasjerer blir rammet av flystreiken, etter at over 650 piloter i Norwegian Air Norway gikk ut i streik ved midnatt.

Til tross for at flytrafikken lammes, mener pilotene at streiken er helt nødvendig.

– Vi synes det er veldig beklagelig at det går utover tredjepart, derfor er vi tilbakeholdne med å bruke virkemidlet. Men denne gangen føler vi at arbeidsgiveren vår har presset oss slik at vi ikke har noen andre alternativer for å unngå en rasering av grunnleggende prinsipper i arbeislivet, sier pilot og hovedverneombud i Norwegian Air Norway, Lars Stinessen.

– Gjelder alle arbeidsgrupper

Pilotene i Norwegian Air Norway hevder at konflikten med ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle ikke handler om lønninger eller frynsegoder for deres arbeidsgruppe. De hevder det handler om retten til å organisere seg og føre felles forhandlinger med arbeidsgiveren.

–Norwegian vil nekte oss en tariffavtale med morselskapet. Uten en tariffavtale vil selskapet få bestemme akkurat som det vil. De kan inngå avtaler med hver enkelt ansatt når de vil, og si opp avtalene når det passer dem. Dette er en internasjonal bransje, og selskapene finner smutthull hele tiden. Vi står i fare for å få en gjeng arbeidstakere som både er rettighetsløse og statsløse, sier Stinessen.

Han forteller at piloter fra flere deler av verden har tatt kontakt, fordi de mener resultatet av konflikten også kan berøre dem.

–Men det gjelder ikke bare piloter, dette gjelder egentlig alle yrkesgrupper i Norge. Ved å definere oss som et slags eksternt bemanningsselskap, fraskriver Norwegian seg arbeidsgiveransvaret. Får Norwegian lov til å gjøre det på denne måten, kan du være sikker på at andre selskaper i andre bransjer vil følge etter, sier Stinessen.

Selv har han vært ansatt i Norwegian siden 2005. Han beskriver en dramatisk endring de siste årene.

Store forandringer

– Frem til 2010 var det et arbeidsmiljø preget av entusiasme, og kort avstand til ledelsen. Vi var som en stor familie. Men i 2010 kom det et brudd, og det ble pekt ut en ny strategi. Siden den gang føler jeg at vi ikke har hatt den samme dialogen, og samarbeidet har gradvis forvitret, sier Stinessen, og får et par anerkjennende blikk fra kollegene på hotellrommet.

Han mener bransjen er inne i en ond sirkel.

– Ledelsen argumenterer med at de må være konkurransedyktige overfor Ryan Air, som opererer med individuelle arbeidskontrakter. Når det blir et tema hos oss, går det videre til SAS, som sier til sine ansatte at de ikke blir konkurransedyktige om Norwegian innfører en slik ordning. Til slutt står alle igjen med et minimum av rettigheter, sier Stinessen.

Frykter konkurs

Flere medier har de siste dagene spekulert i om resultatet av konflikten kan bli at ledelsen i Norwegian slår datterselskapet Norwegian Air Norway konkurs.

– Vi har diskutert muligheten for en konkurs, og føler at den er reell. En fagforening er alltid knyttet til et selskap. Forsvinner selskapet, forsvinner også fagforeningen. Da vil morselskapet stå fritt til å kontakte én og én av oss som står uten arbeid, og få oss inn på individuelle kontrakter. Det kan nesten virke som dette er ønskescenarioet til ledelsen, sier Stinessen.

– Ikke fagforeningsknusing

Norwegian benekter at konflikten handler om retten til å organisere seg.

Kjernen i konflikten mellom pilotene i Norwegian Air Norway og morselskapet Norwegian Air Shuttle, er at pilotene ønsker en tariffavtale med det de mener er reell arbeidsgiver, nemlig morselskapet.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at pilotene skal få en tariffavtale, men ikke med morselskapet, som ifølge ham ikke skal ha operativ virksomhet.

– De kan ikke ha en tariffavtale med et selskap de ikke er ansatt i. De har en tariffavtale med Norwegian Air Norway, og den jobber vi for å videreføre. Det handler ikke om fagforeningsknusing. Men pilotene har gått inn i forhandlingene med et ufravikelig krav om at de skal ha styringsrett over selskapet og at regler som gjelder i Norge, også skal gjelde utenfor Norge. De vil også bestemme hvilke piloter som skal fly hvilke ruter. Det er ikke en fagforening skal ikke bestemme hvordan et selskap skal styres, sier Sandaker-Nielsen.

– Har dere et mål om å få piloter over på individuelle kontrakter?

– Nei, vi har ingen som går på individuelle kontrakter, såkalte «self employed». Vi samarbeider med bemanningsselskaper i ulike land, og pilotene er enten fast ansatte der, eller i Norwegians selskaper.

– Ønsker dere en konkurs for å komme ut av dette?

– Styreleder Bjørn Kise sa mandag at konkurs ikke ble diskutert på konsernstyrets ekstraordinære styremøte, så nei.

Vilde Witzø fra Vanvikan i Leksvik har allerede blitt rammet av streiken. Hun måtte utsette turen til folkehøgskolen, etter at Norwegian-flyet hun skulle ta mandag ble kansellert. Foto: Terje Svaan
Trond Hammer var i god rute hjem fra Trondheim til Tromsø med døtrne Josefine (2) og Carmen (5). Turen med Norwegian til Cannes på torsdag er han imidlertid mer usikker på. Foto: Terje Svaan