Omorganiseringen ble bestemt på et ekstraordinært styremøte i Norwegian Air Norway (NAN) torsdag, etter at flygerne tidligere på ettermiddagen blankt avviste et krav fra selskapet om å møte til nye forhandlinger «umiddelbart».

– Det er fortsatt streik, men vi håper vi er nærmere en løsning nå. Vi gir pilotene i de ulike landene en mulighet til å forhandle om sine egne løsninger, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Morselskapet

Norwegian Pilot Union organiserer de nesten 700 streikende pilotene. De trengte torsdag litt tid på å fordøye det siste utspillet fra Kjos.

Verken pilotforeningen eller deres moderorganisasjon Parat hadde noen umiddelbar kommentar til at Norwegian nå vil tilby de streikende pilotene jobber i de nyopprettede selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

Men før konflikten var et faktum – og før meglingen – gjorde pilotene det klart at de anser Norwegian Air Shuttle (NAS) som sin reelle arbeidsgiver. Det innebærer at ved en eventuell avvikling av NAN, vil pilotene kreve førsteretten til nye jobber og da med tilknytning til NAS.

Avviser trusler

Norwegian opplyste på streikens sjette dag – torsdag – at over 100.000 reisende så langt er berørt av konflikten.

«Nok er nok» og «nå starter nedtellingen» het det i en uttalelse i 13.30-tida der selskapet krevde at piloten stilte til nye forhandlingsrunder umiddelbart.

Utspillet ble ansett som en trussel av arbeidstakerne.

– Som å få en pistol mot hodet, før man ledes inn på et rom for å signere noe som de har bestemt. Totalt useriøst, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

Kjos avviste denne fremstillingen da han litt senere møtte pressen.

– De fikk en mulighet til å forhandle på overtid. Dette er det motsatte av en trussel, sier Kjos.

– Med streikerett

Ifølge Norwegian vil pilotene få med seg sine eksisterende avtaler inn i de tre nyopprettede selskapene – «inkludert retten til å streike».

Norwegians klare mål er at alle piloter skal ha jobb i et Norwegian-selskap i fremtiden. Den pågående streiken setter alles arbeidsplasser i fare, og i denne alvorlige situasjonen skal pilotene selv kunne påvirke utfallet, heter det fra selskapet.

Dette er tredje gang Norwegian omorganiserer selskapsstrukturen i forbindelse med krevende forhandlinger eller en konflikt.

Kabinansatte tapte

Rett før forhandlinger om ny tariffavtale for de kabinansatte i Norge og Danmark, besluttet Norwegian-ledelsen i fjor vår å overføre dem til de nye selskapene Cabin Services Norway og Cabin Services Denmark.

De kabinansattes hovedkrav var en tariffavtale med moderselskapet – slik pilotene kjemper for nå. Det førte til en enmannsstreik – som ble avsluttet da de kabinansatte til slutt ga opp.

Underveis skal Norwegian-ledelsen via en SMS ha varslet de kabinansatte om at de ville bli overført til et bemanningsselskap utenfor konsernet, dersom streiken ble trappet opp.