Det heter seg at vi nordmenn kan være litt trege og sidrumpa i mange situasjoner. Om dette bare er en myte basert på vårt noe avmålte sinnelag skal ikke sies for sikkert, men når det gjelder å bli hekta på TV-serier så er dette nå et faktum.

Netflix avslørte i dag en undersøkelse som har tatt for seg TV-vaner når det gjelder TV-serier og hvor fort vi bli hekta på disse for alle markeder der strømmetjenesten er tilgjengelig.

Les også: Nytt på Netflix

Les også: Hver tredje ungdom bruker ulovlige strømmetjenester

Øker voldsomt

Netflix er per i dag tilgjengelig i 21 land. Et tall som innen utgangen av 2016 være økt til 34.  Strømmetjenesten har i dag litt over 26 millioner abonnenter, står det å lese av opplysninger om tjenesten på wikipedia.

Netflix har nå analysert globale data for en rekke av de mest populære seriene som kan strømmes. Formålet med denne analysen var å finne ut hvor mange episoder det tok før publikum i de ulike territoriene ble hekta på de forskjellige seriene.

Trege nordmenn

Og resultatet fra denne undersøkselsen er ganske så forbløffende sett med norske øyne. Det viser seg nemlig at det ikke bare finnes «træge trøndere», men også trege nordmenn i sin helhet når det kommer til «binge-watching» av TV-serier.

Les også: Keith prater

Les også: Narcos på Netflix

Ingen reklame

- Fordi det er en hard kamp om de beste sendeflatene på tradisjonelle fjernsynskanaler, står mye og faller på den første episoden av en serie, sier Ted Sarandos Chief Content Officer i Netflix.

- Våre undersøkelser av mer enn 20 serier i 16 ulike markeder, viser at ingen ble hekta på en serie etter bare én episode. Det gjør oss sikre på at å gi våre medlemmer muligheten til å se alle episodene på én gang, samsvarer bedre med hvordan man skaper fans, og ikke bare seere.

Bob's big in Brazil

Det finnes også klare forskjeller på hva de ulike nasjonalitetene av serie-tittere foretrekker. Tyskerne var først ute med å bli hekta på superhelt-serien «Arrow». I Frankrike derimot ble det folkesport å se «How I Met Your Mother» mens brasilianerne simpelthen elsker Bob Odenkirk i «Better Call Saul».

Skeptisk til å begynne med

Men hva med oss nordmenn? Vi vet at Kevin Spacey i rollen som Frank Underwood i «House of Cards» har en stor tilhengerskare her på berget. Men vi var skeptiske i over fire episoder før vi ble hekta. En til to episoder mer enn resten av markedet. Dette gjelder for serier generelt. Nordmenn starter å «binge» serier lengre ute i første sesong enn alle andre land der Netflix er tilgjengelig. Vi trenger i gjennomsnitt et par episoder ekstra for å bli hekta.

«Hekta-episoden»

Dette er hva Netlix selv sier om sin metode for å samle inn disse dataene:

«Dataene i denne undersøkelsen ble hentet fra brukerkontoer som begynte å spille av første sesong av de utvalgte seriene mellom januar 2015 og juli 2015 i Brasil, Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexico, Nederland, Norge, Sverige, England og USA, og mellom april 2015 og juli 2015 for Australia og New Zealand. En «hekta» -episode var fastslått når 70% av seerne som så den episoden, fortsatte å se resten av første sesong av serien. Hekta-episoden var først identifisert per land, deretter ble det globale gjennomsnittet regnet ut. Hekta-episoden hadde ingen sammenheng med samlede seertall eller frafall.»

Tallene fra denne undersøkelsen legger ingen vekt på om det er en egenprodusert Netflix-serie som «House of Cards» eller om det er en serie som tjenesten viser på lisens slik som «Breaking Bad».