Annulleringen av vedtaket betyr at Peab Asfalt Norge må søke på nytt om å få produsere asfalt på Pir 2.

Bygningsrådet godkjente planene i sitt møte 3. mars i fjor, og byggesakskontoret fattet tre uker senere et delegasjonsvedtak som ga Peab grønt lys til å sette opp asfaltverket.

Les også: Bygger asfaltverk med døgnproduksjon på Brattøra

Nestestyver

- En ikke ufortjent nesestyver etter uryddig og ulovlig saksbehandling! Det er godt å konstatere at regelverket fungerer og at vi har nådd igjennom med klagen. Nå får politikerne anledning til å tenke seg om på nytt. Er det virkelig en slik utvikling av byen mot sjøsiden de ønsker? sier Thor Bjørkvoll i Kaptein Kaalds veg på Ladehammeren.

Sammen med Paul Loe, Ragnhild og Carl Christian Collin-Hansen har han tatt opp saken på vegne av beboerne.

Da Adresseavisen omtalte saken første gang i november i fjor, viste det seg at beboerne på Ladehammeren ikke hadde fått nabovarsel om det planlagte asfaltverket, fordi beregninger viste at den gjennomsnittlige støyverdien gjennom døgnet lå innenfor lovlige grenseverdier.

Kommunen avviste i februar klagen fra et 30-talls beboere i Ladehammervegen, Kaptein Kaalds veg og Richard Withs vei på Ladehammeren på bygging av asfaltverket fordi klagefristen var utløpt. Fylkesmannen ga sist måned beboerne medhold i klagen, opphevet vedtaket og sendte saken tilbake til byggesakskontoret for ny behandling.

Ordet Fritt: Asfalt dag og natt

Vil sette endelig stopp for planene

- Vi er meget fornøyd med at byggesakskontoret har opphevet vedtaket. Målet vårt er at det blir satt en endelig stopp for planene, sier beboerne.

I sin nye vurdering av saken skriver byggesakskontoret at "det er heftet feil ved saksbehandlingen som kan ha hatt betydning for vedtakets innhold".

- I forbindelse med den forberedende klagesaksbehandlingen er det avdekket at klagerne burde blitt nabovarslet om asfaltverket ... slik at de hadde fått ivaretatt sine interesser på en tilfredsstillende måte, skriver byggesakskontoret.

Peab er i den nye søknadsrunden pålagt å sende ut nabovarsel.

Et helt avgjørende punkt i den nye behandlingsrunden av saken, er om bygging av et midlertidig asfaltverk er innenfor plankravene for reguleringsplanen for området.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Asfaltverk til besvær

Krever dispensasjon fra reguleringsplanen

Bygging av asfaltverket krever dispensasjon fra reguleringsplanen, noe det ikke ble søkt om forrige gang. Det må søkes om dispensasjon, fordi asfaltverket defineres som industri og ikke kai/kommunikasjon/transport som det ble oppgitt i den første søknaden.

Den nye saksbehandlingen skal vurdere om det er tilstrekkelig med dispensasjon eller om det må lages en ny reguleringsplan.

- Siden saken først ble behandlet i bygningsrådet er det, med unntak av noe små geotekniske justeringer for byggeområdet, ikke fremkommet noen nye saksfakta. Det kan imidlertid ikke utelukkes nye momenter fra naboene som må tillegges vekt, sier bygningssjef Steinulf Hoel.

Fristen for å uttale seg om planene for asfaltverket fra nabovarsel er sendt ut, er tre uker.

- Må saken behandles på nytt av politikerne?

- Ikke nødvendigvis. I utgangspunktet må det komme frem nye momenter i saken som ikke er berørt tidligere for at bygningsrådet skal behandle saken på nytt.

- Hvor lang tid vil den nye saksbehandlingen ta?

- Vi kjenner saken godt fra den første runden og trenger i utgangspunktet ikke mye tid på å vurdere saken på nytt. Peab må i den nye søknaden gi supplerende opplysninger som ikke var med i den første søknaden. Dette gjelder i særlig grad merknader fra naboene på Ladehammeren som nå får et nabovarsel., forklarer Hoel.

- At vi får anledning til å komme med en høringsuttalelse gir oss mulighet til å påpeke flere forhold ved asfaltverket, sier Bjørkvoll, som mener at asfaltverket også må vurderes opp mot ønsket om god byutvikling.

- Brattøra er blitt fremhevet som en bydel med stor verdi på grunn av sin nære beliggenhet til fjorden. Stikkord er rekreasjonsverdi, stedsuforming, estetikk og kulturminner. I debatten om utvikling av bydelen er det tatt til orde for en positiv utvikling av sjøsiden mot fjorden. Vi mener et asfaltverk med døgndrift bryter med forutsetningene for utvikling av bydelen.

Asfaltproduksjon døgnet rundt

Asfaltverket skal i perioder av året drive med asfaltproduksjon 24 timer i døgnet sju dager i uken. Dette gjelder i særlig grad høysesongen om sommeren hvor asfaltering på hovedveiene skjer om natten.

Peab Asfalt skal i tillegg til asfaltproduksjon også drive et råvaremottak av sand og stein ytterst på piren.

Bygningsrådet ga i mars 2015 Peab Asfalt tillatelse for drift forutsatt at det blir iverksatt en rekke støydempende tiltak.

I utgangspunktet bryter planene for asfaltverket med reguleringsplanen for Brattøra både med henhold til byggehøyde og byggegrense.

Deler av asfaltverket rager rundt 19,5 meter i været, noe som tilsvarer høyden på et hus på mellom seks og sju etasjer, men rådmannen ga dispensasjon fordi det ikke er hele asfaltverket, men bare deler av konstruksjonen som er over 12 meter.

Nå må altså Peab søke på nytt før det blir tatt endelig stilling til planene.

- Vi forholder oss til at Fylkesmannen og Trondheim kommune har gitt klagerne på Ladehammeren medhold, og søker derfor dispensasjon på gjeldende reguleringsplan. For øvrig forholder vi oss til saksgangen på byggesakskontoret, sier distriktssjef Ole Martin Woldseth i Peab Asfalt.

Beboerprotest. Fra venstre Thor Bjørkvoll, Paul Loe, Ragnhild og Carl Christian Collin-Hansen har på vegne av rundt 30 beboere på Ladehammeren tatt opp saken Foto: Richard Sagen