I fjor vår ga Inger Sitter klar beskjed til Trondheim Kunstmuseum (TKM): Skjerp dere, eller så trekker jeg gaven min tilbake.

Nå har den viktige norske kunstneren fått nok.

– Jeg er lei av å stå stuet bort i kjellere. Det har jeg vært hele livet. Nå vil jeg ha verkene tilbake.

Konflikten mellom Sitter og TKM begynte da hun og kollega Håkon Bleken i fjor reagerte på at kunstmuseets filial, Gråmølna, kun hadde åpent tolv timer i uka. De var også misfornøyd med måten museet stilte ut kunsten deres på.

– Det er trist å se at kunstmuseet behandler gaven vår så dårlig. Gråmølna skulle være et levende museum, sa Inger Sitter i februar i fjor.

Gråmølna ble åpnet i 2008 primært for å være utstillingsrom for kunstgaven Sitter og Bleken. Gaven fra de to er blitt anslått å ha en verdi på over 20 millioner kroner.

Forholdet mellom Sitter og TKM er for tiden så anstrengt at Sitter kun kommuniserer med museet gjennom advokat.

– Min advokat har skrevet et brev der vi foreslår at kunstmuseet beholder de bildene som henger fremme. Resten ønsker vi å få tilbake etter at utstillingen som nå henger i museet, stenger i oktober, sier Sitter.

- De virker lite interessert

Inger Sitter er kritisk til TKMs oppførsel de siste årene.

– Først hadde vi skandalen med åpningstiden, så var det dette med direktøravgangen, sier Sitter med henvisning til at museumsdirektør Pontus Kyander måtte gå etter å sprengt budsjettet med rundt seks millioner kroner.

– Det går jo ikke an å drive et museum slik, sier Sitter.

Hun er skuffet over museets manglende interesse.

– Jeg har svært liten kontakt med ledelsen eller styret.

Har en plan b

Sitters fremste mål er at hennes livsverk blir stilt ut slik at publikum kan se det.

– Det viktige er at verkene blir vist. Om det er i Oslo, Ålesund eller Trondheim er ikke det sentrale.

Sitter håper at hun, TKM og Trondheim kommune kan komme frem til en løsning som gjør at kunstgaven kan bli i Trondheim.

– Man kan se på dette som et utspill fra meg og min advokat. Vi håper å skape en reaksjon slik at det faktisk skjer noe.

Hvis ikke har hun en plan b.

– Jeg har en meget oppegående datter som driver med kunst i Oslo. Hun er i høyeste grad i stand til å forvalte arven etter meg, sier Sitter.

Mist beklager avgjørelsen

Selv om Inger Sitter og Håkon Bleken ga livsverket sitt til Trondheim Kunstmuseum, er det Museene i Sør-Trøndelag (Mist) som formelt sett er den andre parten i avtalen. Mist ble dannet i 2008 da åtte museer i fylket samlet seg under én paraply.

Mist-direktør Suzette Paasche bekrefter at Sitter har bedt om å få tilbake deler av kunstgaven.

– Vi har mottatt et brev fra hennes advokat. Vi har besvart brevet gjennom vår styreleder Rasmus Brodtkorb, sier Paasche som ikke vil si noe konkret om innholdet i svaret de har gitt kunstneren.

– Vi uttrykker i brevet at vi beklager at hun ønsker gaven tilbake. Utover det viser jeg til styreleder Brodtkorb i Mist, sier Paasche.

Det er Rasmus Brodtkorb som har sendt svar til Sitters advokat i denne saken.

– Vi har først og fremst veldig lyst til å beholde gaven. Men vi konstaterer at hun ber om å få den tilbake, sier Brodtkorb.

Han forteller at Mist og Sitter har ulik oppfatning av hva museet forpliktet seg til da de mottok gaven.

– Hun mener vi ikke har oppfylt gavebrevet. Det er vi uenig i, sier Brodtkorb.

Han venter nå på et møte Trondheim kommune. Kommunen er eier i Mist og investerte mellom 15 og 20 millioner i Gråmølna.

–Vi kommer til å ha et møte etter ferien. Da vil vi ta endelig stilling til hva vi skal gjøre, sier Brodtkorb.

- Er veldig lei meg

Direktøren ved Trondheim Kunstmuseum vil gjøre det han kan for å beholde Sitters gave.

Svenske Johan Börjesson har ikke hatt jobben i mer enn tre måneder før han opplever at en av museets hovedattraksjoner er i ferd med å bli tatt fra ham.

–Jeg ble veldig lei meg da vi fikk brevet fra Sitter, sier Börjesson.

Museumsdirektøren ber om forståelse for at han er ny i jobben, og derfor ikke kjenner all historikk i saken.

–Men jeg håper vi kan komme til enighet med Inger Sitter om dette. Det vil vi jobbe hardt for, og vi har svart hennes advokat.

Undrer seg

Börjesson sier han undrer seg over Sitters kommunikasjonsform.

–På det personlige planet er det ingen konflikt. Jeg er overrasket over at hun ønsker at all kommunikasjon skal gå gjennom advokat.

Direktøren vil finne en løsning der ingen føler seg lurt.

–Jeg er veldig lei meg for at kunstnerne har inntrykk at vi ikke gjør nok med samlingen. Men min grunnoppfatning er at vi gjør mye for å holde den tilgjengelig. Ikke minst gjennom digitalt museum, sier direktøren.

–Sitter vil ha tilbake den delen av gaven som ikke er stilt ut. Hvor mange verker er det snakk om?

–Jeg tiltrådte for et par måneder siden og har dessverre ikke hatt tid til å sette meg inn i prosenter og slikt.