Formannskapet skulle ta stilling til valg av trafikkløsning i Elgeseter gate tirsdag.

Det blir det ikke noe av. Saken blir utsatt i påvente av flere opplysninger om en planfri kryssing av gaten for gående og syklende i området Professor Brochs gate – Abels gate.

– Formannskapet ønsker å få vurdert om det er mulig og kostnadsbesparende å la Professor Brochs gate krysse i bru over en nedsenket Elgeseter gate/Holtermanns veg uten å legge gaten i kulvert, sier kommunalråd Geirmund Lykke (KrF).

Han mener det vil være gunstig for utbyggerne på campusområdet å få en slik tverrforbindelse og ser ikke bort fra at det i forbindelse med de ulike byggeprosjektene blir lagt inn rekkefølgebestemmelser som i praksis kan bety at utbyggerne blir pålagt å delta i et spleiselag. En kort tunnel er for tiden priset til 350-400 millioner kroner. Nå blir det undersøkt om man slipper billigere unna med en bruløsning.

Les også: Fusjon uten fundament

Sidestilt

For kollektivtrafikken skal det velges mellom sidestilte og midtstilte traseer og holdeplasser i Elgeseter gate. Planen er også at det skal anlegges en superbusstrasé som kan klargjøres for en bybane på et senere tidspunkt, hvis det er mulig teknisk og kostnadsmessig. Anslag på kostnader for fundamentering varierer fra under 100000 til 250000 kroner per meter.

En prosjektgruppe har anbefalt sidestilt busstrasé med holdeplasser langs fortauene. Dette støttes av Statens vegvesen, Miljøenheten i kommunen, Syklistenes Landsforbund, Lademoen Vel. Næringsforeningen ser denne løsningen som den mest realistiske.

Midtstilt busstrasé støttes av Sør-Trøndelag fylkeskommune. Vegvesenet, politiet og Studentersamfundet fraråder denne løsningen. Politiet mener det medfører økt risiko når absolutt alle reisende må krysse veibanen.

Alternativene på gateplan uten tunnel er anslått å koste cirka 770 millioner kroner.

Les også: Har vi intet lært?

Les også: NTNU og samlokalisering

Lang tunnel

En 550 meter lang tunnel eller kulvert er favoritten for NTNU, Hist, St. Olavs Hospital og Studentsamskipnaden. KLP ønsker seg en kort tunnel på 220 meter. I tillegg til tunnelløpene kommer 200 meter ramper for begge alternativene. Statens vegvesen fraråder tunnel.

Opprusting av gaten inklusive kort tunnel er beregnet å koste cirka 1150 millioner kroner, lang tunnel cirka 1540 millioner. Alle anslag er foreløpig svært usikre.

Campus

Signaler fra både NTNU og Hist går ut på at lang tunnel vil være best for den fremtidige utviklingen av universitetet og Elgeseter som levende campus og bydel. De to instansene gir også uttrykk for tvil om de anslåtte kostnadene som de mener er overdrevne, og at utformingen tunnelen med ramper har fått påvirker vurderingen i negativ retning. De mener også at tunnel vil redusere barrierevirkningen og være gunstig for lokalmiljøet.

For lite penger

Når politikerne nå skal velge, har de ikke en utømmelig pengekilde å øse av. I handlingsprogrammet frem til 2018 er det satt av 500 millioner til opprusting av Elgeseter gate, noenlunde likt fordelt på lokalveimidler og kollektivmidler. I henhold til langsiktig utbyggingsplan er det igjen 100 millioner lokalveikroner til bruk etter 2018.

I tillegg finnes en pott på 1150 millioner udisponerte kollektivmidler. Tas det 200 millioner av denne potten, er alternativene på bakkeplan finansiert. Men det er ikke penger til tunnel uten å ta mer av potten, og det må dokumenteres at det dreier seg om investering i kollektivtrafikk. En tunnel for ordinær biltrafikk kan bli vanskelig å definere som et kollektivtiltak.

Foto: Adresseavisen
Geirmund Lykke (KrF) og resten av sentrum-venstre alliansen ber i formannskapet i dag om at trafikksikkerheten og -avvikling vurderes nærmere ved midtstilte kontra sidestilte kollektivfelt. Foto: Kjell A. Olsen