Kunstneren regner selv mosaikken blant sine hovedverk og er oppriktig lei seg over kirkens avgjørelse.

– Det er vanskelig å forstå at ingenting kan gjøres for å ta vare på veggen, sier Bleken

St. Olavs domkirke må nemlig rives for å gi plass til en ny katolsk kirke i Trondheim. Kirken er et karakteristisk bygg for sin epoke på 1970-tallet, og mosaikkveggen i kirken er anerkjent som et av Håkon Blekens hovedverk

– Vi er nødt til å bygge nytt. Menigheten har vokst fra 500 da kirken var ny i 1973, til 5000 registrerte medlemmer i dag. Antall katolikker i Sør-Trøndelag anslår vi til 15 000. Hver søndag holder vi seks messer her. Det forferdelige er at alterveggen vår med Håkon Blekens mosaikk går tapt når vi river det gamle kirkebygget, sier Egil Mogstad, talsperson for styringsgruppen i byggesaken.

– Vi har undersøkt alle muligheter. For eksempel ville vi gjerne polstre mosaikken, sage ut veggen den er montert på for å få den flyttet med inn i den nye kirken. Men det går ikke. Materialet i veggen mosaikken er montert på, er ikke betong, men murstein. Dermed blir flytting av hele veggen nærmest umulig, forklarer Mogstad. –Å plukke ned mosaikken bit for bit og få den satt sammen igjen, er komplisert og vil bli altfor dyrt for oss.

Trondheim i mosaikk

Håkon Blekens mosaikkvegg ble til samtidig som kirken. Kunstverket fyller hele alterveggen, ti meter lang og seks meter høy, utført i granitt, marmor, skifer og smalto, en venetiansk Murano-steinlegering laget av farget glass og stein. Mosaikken er en abstrakt gjengivelse av Trondheim, med elveslyngen, gatemønster, kirketårn og menneskenes liv i byen.

– Abstrakt inntil det nonfigurative, kommenterer Bleken selv. Han peker og forklarer hvordan strukturen i bildet bygger på elveslyngen som er antydet med en åttetallsform i avlange biter i marmor. Inne i den et liggende rektangel markert med rød stein.

–Jeg hadde en fabelaktig hjelp i Edgar Müller, han bygde hele mosaikken. Det fantes ingen skisse, jeg besøkte ham hver dag og fortalte hvordan jeg ville ha det, og Edgar Müller utførte det til neste dag. Slik holdt vi på hver dag i to måneder. Da var mosaikken ferdig, forteller Bleken, som blir litt stille under gjensynet med verket sitt.

– Det er underlig og sterkt å se det igjen og bittert at det nå kommer til å bli hugget i stykker.

Nei til makeskifte

Eggen Arkitekter har tegnet det nye kirkebygget. Det skal reises på samme tomt som dagens kirkebygg står, med Erkebispegården og Nidarosdomen som nabo på andre siden av Prinsens gate.

Muligheten for å bygge alterveggen inn som del av den nye kirken går heller ikke. Vinkelen på nybygget blir stående skjevt på aksen for den nåværende kirken. Dermed blir dagens altervegg med Blekens mosaikk stående skjevt over den nye nord-sør-aksen.

For å redde alterveggen forsøkte byggekomiteen for St. Olav kirke å få til et makeskifte med Trondheim kommune. Mot at menigheten fikk en ny, sentral tomt, kunne kommunen overta den flotte tomta med kirkebygget og Blekens mosaikk i Schirmers gate 1.

– Men kommunen hadde ingen tomt å bytte med oss, sier Egil Mogstad.

–Tenk hva Trondheim kunstmuseum kunne gjort ut av dette bygget og denne tomta. Bygget og parken rundt kunne blitt et fint anneks for Kunstmuseet, sier han.

– Andre byer i Norge, som Bergen og Sandefjord, har nytt godt av private donasjoner. Denne typen kapital og samme bevissthet finnes ikke i Trondheim, bemerker Håkon Bleken, som nå, kanskje allerede om et halvt års tid, må se at et av verkene hans blir borte for alltid.

For liten: St. Olavs domkirke rives for å bygge ny. Foto: Glen Musk.