Over halvparten fra Trondheim er tilfreds med sykkelveiene, og enda flere retter tommelen opp for utbygging av kollektivfelt.

Det viser en rapport for Framtidens byer, gjennomført av TNS Gallup. Andelen i Trondheim som er fornøyd med de lokale klimatiltakene i kommunen samlet, har økt fra 11 prosent i 2010 til 25 prosent i 2014. Dermed deler Trondheim førsteplassen med Kristiansand. Tilfredsheten i Trondheim som har økt mest i alle 13 byer.

Spår flere fornøyde

– At folk er såpass fornøyd med sykkelnettet viser at Trondheim kommune har lyktes, sier Simon Loveland, prosjektleder i Framtidens byer i Trondheim.

Les også: Tre nye bruer gir bedre sykkelvei mellom Tiller og Midtbyen

Mange fornøyde trondhjemmere betyr derimot ikke at kommunen skal ligge på hvileputa i utvikling av sykkelnettet. Heller tvert om, sier Loveland:

– Miljøpakken jobber målrettet med å bygge ut sykkelnettet. Dette vil fortsette frem til 2025. En enda større andel av folket i Trondheim vil være fornøyd på dette feltet i fremtiden.

I tillegg til å skåre høyest på tilfredshet rundt utbyggingen av kollektivfelt, er Trondheim i toppsjiktet for kollektivtransport generelt. Bare innbyggerne i Oslo er mer fornøyd med kollektivtilbudet.Les også: Vil satse milliarder på bybane og superbuss

Ønsker matavfallssortering

Trondheim er blant byene som skårer dårligst på kildesortering av matavfall.

– Ikke akkurat overraskende, i og med at vi ikke har en matavfallssortering, sier Knut Bakkejord, fagansvarlig for avfall i Trondheim kommune.

Bare 18 prosent av innbyggerne er fornøyd med at maten kastes sammen med restavfallet. Trondheim kommune vil forandre på dette – uten at folk skal få veldig mye mer å gjøre.

Marginal klimagevinst

– Vi håper å få på plass et system for matsortering i 2018. Systemet innebærer blant annet at matavfall kastes i egne, fargede poser, men i samme dunk som restavfallet. Med dette er jeg sikker på at enda flere vil bli fornøyde, sier Bakkejord.

Ifølge ham gir matavfallssortering alene en marginal klimagevinst.

– Gevinsten avhenger av hvordan gassen brukes. Går den til buss vil det for eksempel bety mye. Det er imidlertid viktig å huske at vi sitter igjen med en verdifull jordrest når vi brenner matavfall, som gir en stor ressursgevinst, sier han.

Les også: Trøndelag er klimagass-versting

Savner levende sentrum

Folk i Trondheim er heller ikke særlig fornøyd med det kommunen gjør for utendørs møteplasser, gode byrom og levende sentrum. Samme trend ses i alle de store byene.

– Det er kjedelig at innbyggerne føler det slik, men i Trondheim har vi en plan. Kommunen arbeider med en byromsstrategi og har mange konkrete tiltak, sier Grete Hennissen, midtbykoordinator i Trondheim kommune.

Hun nevner flere:

– Torvet rustes opp med ny scene. Thomas Angells gate blir gågate, og Munkegata får ny belysning, flere sykkelparkeringer og ladestasjoner for elbil. Alt dette vil bety noe for et mer levende og attraktivt sentrum, sier Hennissen.

Sykkelby: Trondhjemmerne er fornøyde med sykkelnettet i byen. Kommunen skal fortsette arbeidet målrettet frem til 2025. Foto: Vegard Eggen