Debatten har rast under saken om en bilist som hindret andre biler i å kjøre forbi køa inn mot Væretunnelen på E6 Øst.

- Uvettige trøndere

«Siden trøndere ikke kan fletting, vil det bli lengre kø og dårligere trafikkavvikling om folk sniker seg frem i venstre felt...», skriver Tor Andre Småsten. Han får støtte fra flere andre lesere, men også sterk motbør.

«Det er jo her du/dere tar komplett feil! Hvorfor tror du en vei har mer enn ett felt?» spør Dag Thomas Hansen, som igjen får svar av Marius Minde som skriver at «Ved å "utnytte begge filer" får du riktig nok kortere kø (2 km kø i 1 felt = 1km kø i to felt), men køen går saktere fordi du må gjøre om køen til 1 felt igjen senere likevel»

Ditt ansvar

Og slik går debatten videre. Mange av leserne mener de har fasiten. Men hvordan skal det egentlig gjøres? Adressa.no har kontaktet Grim Ketil Nordhus, daglig og faglig leder ved Trygg trafikkopplæring, for hans vurdering.

- Når det er skiltet sammenfletting, eller samarbeidspiler, er det ikke ett felt som har vikeplikt, men begge to. En hovedregel er at den som allerede er foran skal få kjøre inn først, og den som er bak skal kjøre inn sist. Førerne må rett og slett samarbeide. Når det er kø eller tett trafikk må kjørende ta inn over seg noen vesentlige faktorer, sier Nordhus.

De tre vesentlige faktorene trafikkopplæreren sikter til er følgende:

1. Du er en del av køen.

2. Køen er organisk: - Det er opp til deg hvor effektiv trafikkavviklingen blir.

3. Planlegg kjøringen fremover med hovedvekt på at du helst ikke skal stanse.

Les også: Lei av å stå i kø i Trondheim?

- Trafikkferdsel er ingen privatsak

Nordhus understreker at effektiv fletting, som inn mot Væretunnelen, Bjørndalsbrua og alle andre lignende steder, er avhengig av at begge felter samarbeider. Men han har stor forståelse for frustrasjonen som oppstår når noen «sniker i køen».

- Å ferdes i trafikken er ikke en privatsak. Hvordan du oppfører deg vil, på godt og vondt, bli lagt merke til av andre. Og som politiet selv sier, er det de som skal ta seg av håndhevingen av lover og regler i trafikken. Likevel kan vi forstå at direkte frekk og ubehøvlet kjøring vil kunne provosere enkelte såpass at de selv foretar impulshandlinger for å vise sin misnøye.

Les også: Køsniking på Heimdalsmyra

- Slipp dem inn

Misnøye eller ikke, Nordhus er klar på at vellykket fletting er helt avhengig av at bilister samarbeider fremfor å ta grep på den måten som bilisten i videoen fra E6 Øst, eller hindre bilister fra venstre felt i å komme inn i køen.

- Om man ikke slipper inn andre i køen vil det bare gå saktere for alle parter. Hver gang noen er nødt til å stanse i løpet av sammenflettingen for å vente på en luke, vil dette føre til at selve køen også må stanse for å slippe inn en bil. Det sier seg selv at dette er lite effektivt. Det fører bare til enda lengre og mer saktegående kø.

Utrykningskjøretøy utløser fletting

«Er vel greit å ha den ene filen ledig for utrykningskjøretøy i køtid vil jeg tro. Vi så jo et godt eksempel på det for et par år siden, rett nord for Ranheim. Etter en smell rett før tunnelen, pga køsnikere, ble det bom stopp i begge filer. Blålys-gutta kom seg ikke frem. Det ble et sirkus uten sidestykke for å gjøre plass til dem! Dette er ikke annet enn køsniking!» skriver Krister Slettedal på adressa no.

Grim Ketil Nordhus, daglig og faglig leder ved Trygg trafikkopplæring, påpeker imidlertid at også når utrykningskjøretøy dukker opp i bakspeilet, er det effektiv fletting som er svaret. Dette er kun er mulig dersom alle bilene holder god avstand til den foran.

- Om vi ser på det rent juridiske i dette så skal du altså ha så god avstand til forankjørende at forbikjørende uten fare kan kjøre inn foran deg. § 5. tredje ledd er nok først og fremst fastsatt for veg med møtende trafikk, men kan like fullt gjelde på vei med flere kjørefelt i samme retning. Om det kommer et utrykningskjøretøy i stor hastighet bakfra i venstre kjørefelt kan det være mest effektivt om kjørende i venstre felt slipper frem utrykningskjøretøyet ved å legge seg inn i høyre kjørefelt. Når det så blir fletting og mange har så kort avstand til forankjørende at forbikjørende ikke kan legge seg inn vil dette kunne føre til reaksjoner fra myndighetene og man kan få prikker på førerkortet.

Egoisme i trafikken

- Om du forsøker å hindre andre eller å jakte hemningsløst på ledige luker, hjelper det fint lite i den store sammenheng, du vil kanskje klare å spare inn ett eller to minutter om du kjører som en villmann, påpeker Nordhus.

- Hva skal du bruke de to minuttene til? Skal du være oppe to minutter lenger i kveld, eller skal du kanskje sove to minutter lenger i morgen? spør han.

Foto: TRYGG TRAFIKKOPPLÆRING LTD