I dag presenterer Mediebedriftenes Landsforening leser- og brukstallene fra TNS Gallups Forbruker & Media. De viser at 310 000 daglig leser Adresseavisen på nett, papir eller mobil. Det er 7000 flere enn i fjor, og bare 3000 bak rekordåret 2011.

– Dette er svært gode tall i en periode der folks medievaner er i endring. Vi står sterkt jevnt over på papir, nett og mobil, fastslår sjefredaktør Arne Blix.

– At vi har så høye lesertall betyr at vi treffer med innholdet vårt på alle plattformer. Det handler om å utvikle gode markedsplasser der brukerne vil ha det, sier administrerende direktør Tove Nedreberg.

Nesten dobling på mobil

Aller størst har økningen vært på mobil som nesten har hatt en dobling siden i fjor. Andre halvår 2012 var 34 000 lesere innom Adressa på mobilen, i år besøkte 62000 mobile lesere nettstedet hver dag i tilsvarende periode.

For Adresseavisen papir og adressa.no er utviklingen stabil. Nettstedet har 3000 flere lesere i år enn i fjor, mens papiravisa går like mye tilbake. Papirutgaven har imidlertid gått fram med 1000 lesere fra første til andre halvår i år.

Mens mobilen har overtatt mange brukere fra det tradi-sjonelle nettstedet, har flere papirlesere gått over til eAdressa. Det er noe av årsaken til papiravisas tilbakegang, tror Blix og Nedreberg.

–E-avisa har hatt en viss betydning. Opplaget går noe ned, men til sammen er utviklingen stabil. Adressa samler lesere uansett kanal.

Nytt søndagsmagasin

Fremover har Adressa flere viktige utviklingsprosjekt under oppseiling. Snart kommer Ukeadressa i ny drakt, etterfulgt av et helt nytt produkt: et digitalt søndagsmagasin.

–Dette vil bli et magasin med digitalt ståsted oig fortellermåte, med mye spennende innhold for våre lesere, røper Blix.

Til neste år vil adressa.no få en ny tjeneste for betalt innhold.

–Som alle andre mediehus jobber vi med å utvikle vårt gratisnettsted, men også det å ta betalt for digitalt innhold. At vi står sterkt på papir er et godt utgangspunkt, mener han.

Papir fortsatt viktig

I tillegg vil papiravisa gjennomgå en forandring, og det vil komme flere nye gratistjenester for adressa.no på nett og mobil.

–Fremover vil det bli viktig å oppdatere vårt digitale innhold enda hurtigere, gjerne i sanntid med livedekning eller video når noe skjer. Vi når flere yngre brukere på mobil. Kanskje trenger vi noe spesielt for dem på den plattformen, sier Blix.

To tredjedeler av Adressas digitale lesere leser også papiravisa. Sjefredaktøren tror ikke papiravisas tid er forbi.

–Jeg synes det er en håpløs sport å spå hvor lenge papiravisene vil leve. Om papir forblir viktig, er litt opp til endringene i mediebruken, men handler også om hvordan man prioriterer, sier Blix.

Adm.dir Tove Nedreberg og sjefredaktør Arne Blix har god grunn til å juble. Tall fra TNS Gallup viser at 310 000 mennesker leser et av Adresseavisens produkter hver dag. Dette er 7000 flere enn i fjor. Foto: Glen Musk, GLEN MUSK, ADRESSEAVISEN