FOR Å FÅ en sikrere bilpark, ønsker vi å ha en ny periode med høyere vrakpant, sier Yngve Brox, leder av Trondheim Høyre.Foran Høyres landsmøte i helga, foreslår Sør-Trøndelag Høyre at vrakpanten skal settes opp allerede i 2006. Det vil få trafikkfarlige biler vekk fra trafikken og samtidig redusere utslippene, tror fylkespartiet. Norge har i dag en av Europas eldste bilparker. Bilopphuggere gir i dag 1500 kroner for personbiler som skal vrakes.

Ti år siden sist

- En gullpant på gamle biler vil få de eldste bilene vekk fra veien og gi oss en sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Den vil også føre til økt salg av nye biler, sier Brox.Neste år er det ti år siden sist vrakpanten ble skrudd opp. Igjennom hele 1996 betalte Miljøverndepartementet 5000 kroner ekstra for hver bil som ble levert inn. I tillegg til den ordinære vrakpanten på 1000 kroner, fikk bileiere da betalt 6000 kroner for personbiler som skulle vrakes. Ordningen førte til at over fire ganger så mange biler ble levert inn som i normalår.Det var daværende stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag Høyre, Harald Ellefsen, som fikk jobbet igjennom vrakpantforslaget som ble gjennomført i 1996.

Avgjøres på landsmøte

Men denne gangen bør staten betale ut enda mer for å få inn gamle biler, mener Linda Hofstad, stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag Høyre.- 10 000 kroner bør folk få for å vrake bilen. Det bør være såpass skal dette ha noe for seg, sier Hofstad.Hun legger seg dermed på nivået til bilbransjeorganisasjonene. Men Hofstad er usikker på hvor lenge staten bør betal ut høy vrakpant.- Vi må vurdere hvor lenge vi trenger en slik ordning for å få skiftet ut den gamle bilparken. Kanskje et halvt år er nok, sier Hofstad.Høyres landsmøte avgjør i helga om vrakpantforslaget kommer inn i partiets program.

Foto: Bjarne Vestmo