«I årets undersøkelse ser vi en økning i andelen som har dårlig inntrykk av både Norgesgruppen og Reitangruppen. 22 prosent har dårlig inntrykk av disse aktørene. Tilsvarende tall i fjor var henholdsvis 14 og 15 prosent», skriver Ipsos MMI i sin rapport.

Reitan topper listen over de selskapene som går mest tilbake. På femteplass finner vi også Coop.

Les også: Nå faller også kvinnene for Clas

Reitan mest tilbake

I tillegg til Rema 1000 eier Reitangruppen Narvesen, 7-Eleven og bensinstasjonskjeden YX. Norgesgruppen, som kontrolleres av milliardæren Johan Johannson (48), eier blant annet Kiwi, Meny, Deli deLuca, Dolly Dimples og Kaffebrenneriet

I vinter sendte NRK Brennpunkt-programmet om makten i dagligvarebransjen, der inntrykket folk satt igjen med var preget av historien til den lille sjokoladefabrikken Hval som ble motarbeidet på alle fronter av matvaregigantene.

- Det er nok ikke bare Brennpunkt som er skyld i dette, det har generelt sett vært mye fokus på at det er få aktører som har mye makt i denne bransjen, sier Ipsos MMIs prosjektleder Kristin Rogge Pran.

Les også: NRK felt i PFU for matdokumentar

Les også: Trønderbedriftene engasjerer seg for flyktningene

Coop – litt mitt

Selv om Coop har gått mye tilbake, mener Pran at disse kundene ikke har straffet denne kjeden på samme som Norgesgruppen og Reitangruppen. Coop ligger som vanlig øverst i tabellen på godt likt, mens Norgesgruppen ligger på 60. plass og Reitangruppen på 67. plass.

- Kanskje folk føler at Coop er «litt mitt», at det ligger noe i at det ikke er noen styrtrike kjøpmenn som står bak, sier hun spørrende.

Pran gjør også oppmerksom på at det er mange som også liker Norgesgruppen og Reitangruppen. Henholdsvis 44 prosent og 40 prosent har godt inntrykk av disse to.

Les også: Coop: - Vi lider under sammenslåingen med Ica

- Konsernet får smellen

Norgesgruppen mener Ipsos MMI kan ha rett i analysen sin.

- Det har vært en samfunnsdebatt med negativt fortegn om dagligvarebransjen og det ville vært rart om ikke dette ville gi se slike utslag, sier direktør for myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen.

Han trekker frem at kjedene Kiwi, Meny og Spar gjør det godt i andre omdømmeundersøkelser.

- Her ser det ut som om det er konsernet som får omdømmesmellen, sier han.

- Til topps i andre undersøkelser

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Reitangruppen kommenterer undersøkelsen slik i en e-post til Aftenposten:

«Det er vanskelig å konkludere på hva enkeltutslag i en slik undersøkelse egentlig betyr, men skal ikke se bort fra at noe kan skyldes den PFU-felte Brennpunkt-dokumentaren som gikk på NRK. Vi går til topps i flere andre omdømmeundersøkelser, noe som bekrefter at arbeidet vi gjør innen ansvar, miljø og god butikkdrift betyr mye for våre kunder. Også denne undersøkelsen bekrefter at det er mange som har et godt inntrykk av oss.

Vi jobber hele tiden med å bli bedre og tar med oss resultatet fra deres undersøkelse videre i vårt arbeid.»

Les også: Rema kan passere 600 butikker neste år

Les også: Tar ut 363 millioner i utbytte