– Vi har fått en helt annen trafikksituasjon rundt skolen etter at brua ble stengt. Skoleveien er blitt mye tryggere.

Det sier Elin Marita Hermundstad, leder i FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg) ved Singsaker skole. Nå kaster de seg inn i debatten rundt Gamle Bybros fremtidige skjebne: Tirsdag avgjør formannskapet om brua skal stenges permanent for biltrafikk når den nå er ferdig reparert, eller om den skal gjenåpnes for trafikk ut av midtbyen.

Før jul vedtok et flertall av formannskapet å åpne brua for trafikk, men nå anbefaler rådmannen at bommene skal senkes permanent for bilistene. Rådmannen ønsker at brua skal forbeholdes gående, syklende og mopedister.

Feil signal

– Dette handler ikke bare om hva beboerne på Bakklandet og næringsforeningen i midtbyen mener. Dette er en sak som har stor betydning også for Singsaker skole, påpeker Hermundstad. Hun og FAU er klar i sin anbefaling til politikerne:

– Vi ønsker at Gamle Bybro fortsatt skal være stengt for biltrafikk. Hvis politikerne nå vedtar å gjenåpne brua for trafikk, så sender de et signal om at trafikksikkerhet ikke er så viktig likevel. Vi ber om at trafikksikkerheten rundt skolen blir vektlagt når saken skal behandles, sier Hermundstad.

Utrygg skolevei

Trafikktellinger kommunen har foretatt viser at skoleveien for de rundt 400 Singsaker-barna nå har fått langt mindre biltrafikk: To trafikktellinger i 2012 viste et gjennomsnitt på 3050 biler i døgnet i Lillegårdsbakken. Da tellingen ble foretatt litt lenger ned i bakken, etter at Gamle Bybro var stengt, kom de bare til 1200 biler. Dermed hadde 1850 biler i døgnet forsvunnet fra veien.

– Vi merker stor forskjell. Før kunne bilene stå i stampe utenfor skolen på ettermiddagen. Når det ikke var kø, var det mange som kjørte for fort. Veldig mange opplevde skoleveien som utrygg, sier Anne Syltern, medlem i FAU.

Nå har hun ingen problemer med å sende fjerdeklassingen alene til skolen. Når veiene blir bare, så kan det også være at han kan sykle.

– Vi har fortsatt utfordringer med syklistene som sykler i stor fart. Men trafikkbildet vil bli mye mer kaotisk hvis vi i tillegg får tilbake bilene, mener de to i FAU.

Mindre trafikk

Gamle Bybro har vært stengt for biltrafikk siden desember 2013, etter at det ble oppdaget store skader i de bærende konstruksjonene i brua. Før skadene ble oppdaget, kunne biler kjøre ut av byen og over den vernede brua mellom klokken 07 og 18 på hverdager.

Nå viser trafikktellinger at den midlertidige stengingen ikke har ført til noen trafikkøkning på noen av de andre inn- og utfartsårene. Trafikken har derimot gått ned både på Bakke bru, i Erling Skakkes gate og i Kjøpmannsgata. På Elgeseter bru er det registrert 100 flere biler i døgnet ut av byen, mens færre enn tidligere bruker Elgeseter bru inn til byen.

– Samlet tilsier trafikkmålingene at det ikke har vært trafikkøkning i de utvalgte snittene i perioden Gamle Bybro har vært stengt, påpeker rådmannen som nå anbefaler at Gamle Bybro blir permanent stengt. Et alternativ forslag fra rådmannen er å holde brua stengt ett år, og deretter foreta en endelig beslutning.

– Stenging dårlig idé

Næringslivet i Midtbyen vil ha gjenåpning av Gamle Bybro for biler når brua er klar.

– Vi er forbauset over rådmannens saksfremstilling der det anbefales å stenge permanent for biltrafikk. Dette henger ikke sammen med de politiske løftene fra 2012 om å legge til rette for en årlig omsetningsøkning i Midtbyen på fem prosent.

Det sier Børge Beisvåg, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen. Han synes det er merkelig at rådmannen tilrår politikerne å stenge brua, bare få uker etter at formannskapet med ni mot to stemmer vedtok å åpne brua for biler når den er ferdig reparert.

Ubalansert

Beisvåg mener rådmannen har et altfor dårlig grunnlag for sin anbefaling og viser til at biltrafikken har gått ned i Midtbyen.

– Fremstillingen er både ubalansert og ensidig. Jeg forventer at administrasjonen gjør en bedre jobb enn dette.

Svein Erik Nordbotten representerer Trondheim Gårdeierforening. Han sier at det i alle saker som angår Midtbyen skal tas hensyn til målsettingen om fem prosent årlig omsetningsøkning, eller en økning på 25 prosent over en femårsperiode.

– I denne saken blir ikke det gjort, sier Nordbotten.

Han får støtte av Robert Klein, leder av Fagråd handel i Næringsforeningen.

– I realiteten jobber administrasjonen mot målsettingen. Midtbyen blir mindre og mindre tilgjengelig. Andre tiltak som færre parkeringsplasser trekker i samme retning. Jeg forstår godt at folk på Bakklandet vil ha mindre trafikk. Men hva mener folk i for eksempel Nonnegata?

Nødvendig ventil

Fridthjov Brun representerer Samarbeidsgruppen Midtby'n. Han sier Gamle Bybro har fungert som en ventil for en del av trafikken på vei ut av Midtbyen.

– Denne ventilen skal nå fjernes. Jeg forstår ikke motivet bak dette.

Beisvåg sier han har tiltro til at formannskapet tirsdag sender saken i retur til rådmannen.

– Stenging betyr at mange vil velge andre steder å handle. Det kan bety at de kjører mer enn de ellers ville ha gjort. Dermed er det lite å hente miljømessig ved å stenge.

Bilkøer

Brun supplerer: – Det fremmer ikke målsettingen om en omsetningsøkning i Midtbyen når det korker seg i gatene. Og det er neppe miljøvennlig med bilkøer. Folk må slippe følelsen av å måtte stå i kø når de har handlet.

Brun legger vekt på at Gamle Bybro har fungert veldig bra med begrenset åpningstid og stengt i helgene.

Klein konstaterer biltrafikken i Midtbyen synker.

– Synker den enda mer, vil Midtbyen dø. Midtbyens andel av byens samlede omsetning er allerede på vei ned.

Vil utsette saken

Arbeiderpartiet vil la partimedlemmene avgjøre om bilene skal tilbake til Gamle Bybro.

Det kan føre til at Gamle Bybro blir permanent stengt for biltrafikk.

– Vi registrerer at det er et stort engasjement i partiet i saken. Det har kommet flere forslag til årsmøtet om å stenge Bybroa. Det eneste riktige er at vi da lar årsmøtet ta stilling til saken, sier kommunalråd Geir Waage.

Trondheim Ap. har årsmøte neste helg, og Waage vil i formannskapsmøtet be om at saken blir utsatt en uke. Dermed kan avgjørelsen om trafikk på Gamle Bybro bli avgjort på Aps årsmøtet.

Høyre vil stenge

Kommunalråd Tone Stav (H) fremmet i desember forslag om å åpne Gamle Bybro for biltrafikk når den er ferdig rehabilitert rundt 20. februar. Et flertall i formannskapet, inkludert Ap., støttet Stavs forslag og gikk inn for å slippe bilene til på Gamle Bybro.

– Betyr det at Ap. nå er i ferd med å snu i saken?

– Jeg oppfatter det ikke slik. Forslaget som ble behandlet før jul handlet bare om å slå inn åpne dører. Nå foreligger et forslag om å stenge brua for biltrafikk, og det har vi ikke tatt stilling til, sier Waage.

Kommunalråd Tone Stav sier Høyre på nytt vil fremme forslag om å åpne Gamle Bybro for biltrafikk.

– Vi forstår at de som bor i nærheten ønsker at det skal være bilfritt. Men det er ingen tvil om at stengingen har ført til økt forurensning i midtbyen. På ettermiddagene er det lang kø i både Erling Skakkes gate og Kjøpmannsgata. Vi vet at biler som står i kø forurenser mer enn biler som kjører, sier Stav.

- Jeg vil ha minst mulig biler i sentrum, sier Ingrid Sorgendal. Hun trives med Gamle Bybro fri for biler. Foto: Jens Petter Søraa
Klar: Gamle Bybro er snart ferdig reparert. Nå skal politikerne avgjøre om bilene igjen skal innta brua. Foto: Javad Montazeri
Syklist Else Maseng mener bilene ikke har noe å gjøre på Gamle Bybro. Foto: Jens Petter Søraa