Det sier Linda H. Helleland (H) leder i Stortingets transportkomité.

Hun lover, sammen med regjeringen, en massiv satsing på både gods og persontrafikk på trønderske togspor i årene som kommer.

En skatt for Trøndelag

– Trønderbanen er en skatt, men det er fortsatt en for ukjent skatt for trønderne. I tillegg til satsingen vi skal gjøre for godstrafikk på jernbanen – og den nye godsterminalen – har vi et enormt potensial for å gjøre regiontoget til en del av Trøndelags bybane. Tall fra Jernbaneverket viser at jernbanereiser til og fra Trondheim sentrum kan tidobles i årene som kommer, sier Helleland.

Lederen i transportkomiteen reiser i disse dager land og strand rundt med tog for å samle inntrykk og meninger foran regjeringens plan for fremtidig organisering av jernbanesektoren. Tirsdag tok Linda H. Helleland toget fra Trondheim til Oslo, og brukte dagen på møter og innspill fra en rekke aktører i transportnæringen.

– Trøndelag er en attraktiv region for tog, og i fremtiden må vi sørge for å legge forholdene bedre til rette for både mer gods- og persontrafikk. Den nye godsterminalen på Torgård er en viktig brikke i dette, men samtidig må planene for økt personaltrafikk også utformes. Regionen vokser, og tog må bli en større del av kollektivtrafikken innad i regionen, inn og ut av Trondheim og mellom Trondheim og de andre regionene, sier Linda H. Helleland.

Få fart på planene

Regionen vokser kraftig, og planen er å ruste opp togkapasiteten for å løse fremtidens transportbehov. Jernbanereformen – som regjeringenspartiene, Venstre og KrF – snart vil legge frem, skal danne grunnlag for en videreført satsing på jernbane frem mot neste periode for Nasjonal transportplan.

– Detaljplanene om elektrifisering av Trønderbanen må fortsette slik at Jernbaneverket kan starte bygging i 2017, vi må komme i gang med reguleringsplaner for dobbelspor mellom Trondheim og Værnes, og dobbeltspor videre sørover fra Trondheim. Samtidig må fremtidige bområder utvikles slik at folk kan bruke jernbanen til og fra arbeid i årene som kommer, sier Linda H. Helleland.

Hun tror tankene om lyntog mellom Trondheim og Oslo ikke er gjennomførbart på mange år, men vil heller satse på nye investeringer på jernbanen slik at man får på plass såkalte Intercity-løsninger mellom Trondheim og Lillehammer.

– Det vil korte reisetiden mellom Trondheim og Oslo med en time. Etter hvert snakker vi om en togforbindelse som kan konkurrere med fly, og der folk kan bruke reisetiden på å jobbe, sier Hofstad Helleland.

En ny æra

Arbeidet med jernbanens fremtid skal danne grunnlaget for planene inn i neste periode for den nasjonale transportplanen.

– Vi innleder en ny æra for jernbanen. Regjeringen sørger for at satsingen skal fortsette. Det vil komme mer penger til investering, flere tog og flere avganger. Jernbanen skal fortsatt være en budsjettvinner i årene som kommer, sier hun.

Togmøte: Lederen i Stortingets transportkomité, Linda H. Helleland (H), møter aktører innenfor samferdsel for å diskutere fremtidig satsing på jernbane. Hun lover en massiv satsing på Trønderbanen. Foto: Frank Lervik