Ingeniør- og arkitektfirmaet Rambøll skal flytte inn i nye lokaler på Nyhavna i Trondheim. Det er eiendomsselskapet Dora som står for byggingen av det nye kontorbygget. Dermed er en spennende utvikling for alvor i gang.

Det planlagte kontorbygget blir liggende like ved Dora 1, 12 meter fra de tykke murene på ubåtbunkeren som tyskerne bygde under krigen. Bygget blir på fire og fem etasjer fordelt på fire lameller, og skal etter planen stå ferdig i desember 2017. Utviklingen på Nyhavna startet egentlig i fjor med byggingen av Trondheim maritime senter i regi av Koteng Bolig og Trondheim havn. Med det kommende Rambøll-bygget er utvklingen av bydelen godt i gang. Forhåpentligvis vil de to prosjektene trekke enda flere til bydelen.

Bygningsrådet behandlet i fjor utkast til kommunedelplan for Nyhavna. Den har ligget ute til offentlig ettersyn og høring, og skal etter planen sluttbehandles før jul i år. Den største eieren av området, Trondheim Havn, arbeider med egne utviklingsplaner for Nyhavna. Når kommunedelplanen er vedtatt, kan en helhetlig utvikling starte. For et vellykket resultat er det avgjørende at man ikke gjentar feilen fra utviklingen av Brattøra, som ble bygd ut stykkevis og delt.

Diskusjonen om hva slags bydel det nåværende industri- og havneområdet skal bli i fremtiden, har pågått i en årrekke. Mange aktører har sett for seg et bolig- og næringsområde uten tradisjonell industri, mens deler av det politiske miljø i kommunen fortsatt vil ha industriarbeidsplasser her. LO i Trondheim er sterke talsmenn for å opprettholde industriarbeidsplasser på Nyhavna. Det er bestemt at NSBs godsterminal skal flyttes til Torgård sør for sentrum, men det er ikke avklart når arbeidet med utbyggingen kan starte. Det er også uavklart hvor mye havneaktivitet man fortsatt skal ha på området.

Nyhavna er omtalt som selve indrefileten av Trondheim der den ligger nær fjorden. Kommunedelplanen legger opp til en sentrumsnær, urban bydel med boliger, næringsvirksomhet og servicetilbud, det planlegges kulturinstitusjoner og parkanlegg. Det legges opp til en tett og miljøvennlig utbygging, med et nett av gang- og sykkelstier. Det er også planlagt en sammenhengende strandpromenade fra Trolla til Lade. Utbyggingen av Nyhavna vil trekke sentrum mot øst, og vil bli en slags utvidelse av Nedre Elvehavn.

Det er all grunn til å glede seg over at utviklingen av Nyhavna er i gang. Kommunen og Trondheim Havn bør i fellesskap sørge for at området blir en levende bydel.