Problemet er ikke å skifte dekk på sykkelen når det blir vinter. Problemet er at folk lar være å sykle fordi de tror det er kaldt, vanskelig å kle seg riktig, glatt og skummelt på veien og kanskje mye snø. Det slår studentgruppen fast etter å ha brukt deler av høsten på å få flere til å sykle om vinteren.
Grunnen til at folk ikke sykler om vinteren er at de mangler erfaring med vintersykling. Svært få har opplevd noe som har ført til at de har sluttet, viser studentarbeidet. Studentene slår fast at de som sykler om vinteren syns det er greit, mens de andre syns det virker skummelt.
Syklistene fikk lys på sykkelen
Smidig transport
På Gløshaugen kommer Erik Gustafsson syklende på vei fra Moholt til skolen. Han har tenkt å sykle hele vinteren og skiftet til piggdekk en morgen det var snø på bakken.
- Sykkel er en smidig måte å transportere seg på. Men også med piggdekk kan det være litt glatt så man må sykle litt mer forsiktig om vinteren, sier han og legger til at det kan være dårlig brøytet på sykkelstiene.
- Det gjør det vanskelig å sykle og fører til at jeg av og til må sykle i bilveien om vinteren. Men ellers er det ikke noen store problemer med å sykle om vinteren, slår han fast.
Siemens er kåret til Trondheims mest sykkelvennlige arbeidsplass i 2014.
- Sykkelen er der alltid
- Vi ønsker at flere skal prøve vintersykling, sier to av studentene Sebastian Stordal og Jakob Palmers.
- Sykkelen er der alltid, du blir ikke stoppet av fulle busser eller forsinket kollektivtransport og det er tryggere å sykle på glatt føre enn å gå, sier de.
Tiltak for vintersykling
Studentgruppen har prøvd ut ulike tiltak for å få folk til å sykle når det er kaldt og glatt. De har testet ut sykkelstand med hjelp til å skifte dekk, invitere til testsykling på isbane, sykle med støttehjul, app for å lære folk å sykle om vinteren, tips og triks for skifting av dekk, oversikt over sykkelruter der veien er brøytet.
Skal lage design som folk trenger
Vintersykling er ett av mange temaer når en gruppe NTNU-studenter på tvers av fakultet og institutt har brukt høsten til å jobbe med innovasjon og design.
Faget heter «design thinking», og studentene lærer hvordan de skal tenke og handle for å utvikle best mulig produkt. De må rett og slett finne ut hvilke behov brukerne har før de skal designe et nytt produkt.
Miljøpakken oppmuntrer arbeidsgivere i Trondheim til å legge forholdene til rette for å sykle til jobben. Antall sykkelturer skal dobles innen 2025.
Fra dekkskifte til fordommer
Sebastian Stordal og Jakob Palmers er to av deltakerne i gruppa som har jobbet med vintersykling.
- Vi fikk i oppgave å finne en praktisk måte å skifte dekk, men fant ut at det ikke var problemet. De som sykler hele året ser få problemer, sier Sebastian Stordal, til daglig student i produktutvikling og produksjon. Jakob Palmers er student ved NTNUs entreprenørskole. Han tilføyer at helårssyklistene ikke ser på kulden som noe problem.
- Det er bare å ta på et ekstra sett med hansker, sier han.
Rup Maya fra Nepal sykler på norsk
- Vi fant ut at fordommer mot vintersykling er grunnen til at folk ikke sykler om vinteren. Så vi måtte gjøre noe med fordommene, sier Sebastian Stordal og Jakob Palmer.
Løsningen de har kommet fram til, er å la folk prøve vintersykling og dermed oppleve at det ikke er farlig.