Ondag forrige uke ble en tankbil, verdt 3,2 mill kroner, stjålet fra Øysand i Melhus. Noen timer senere ble den funnet igjen. Da sto den forlatt  på den andre siden av grensen, i Åre. Politiet opprettet sak på hendelsen, men skjønte ikke riktig hvorfor bilen ble stjålet.

-  Vi aner ikke hva de skulle med den, den var jo helt tom, sa politiet til adressa.no.

Velkjent i nabolandene

Tyveri av vogntog er et velkjent problem i Danmark og i Sverige, og nå har det også vært flere tilfeller her hjemme.

- Tidligere stjal man godset, men nå stjeler de like gjerne hele lastebiler og vogntog, sier Svein-Ove Arnesen som har fulgt utviklingen for Transportmagasinet og tungt.no gjennom flere år.

Talll fra If forsikring viser at fire tunge lastebiler ble stjålet i Norge i fjor. Hittil i år er det tre i tallet.

- De første tunge lastebilene er nå stjålet og kjørt ut av landet av profesjonelle bander også i Norge. Last verdt millionbeløp forsvinner tilsynelatende sporløst østover, sier Arild Gjermundsen, leder for motor underwriting i If.

- Alle som har sporingssystem montert slipper standard egenandel ved tyveri, sier Gjermundsen.

Å sammenligne antall stjålne lastebiler og vogntog i Norge og Danmark, viser tydelig at det er lettere å få kjøretøyet ut av Danmark. Hittil i år er 159 tunge lastebiler stjålet, mens det i 2010 og 2011 ble stjålet til sammen 326. Halvparten av kjøretøyene er kommet til rette.

Fiffige metode

Tyvene ser ut til å bruke samme framgangsmåte i de tre landene, og Arnesen mener det er bestillingstyverier.

- De er flere som opererer sammen. Først spaner de og bestemmer seg for hvor de skal slå til. Deretter dukker de opp sent på kvelden eller på natta, tar ut vogntoget og kjører til et sted hvor de kan stå ubevoktet.

Ofte venter de et par dager før de kjører videre.

- Dersom transportselskapet har tracking eller GPS i kjøretøyet, er det snakk om timer eller dager før det blir funnet. I så fall går tyvene fri, sier Arnesen.

Blir vogntoget stående uten at noen henter den, vet de at det ikke kan spores og det er fritt fram å kjøre videre.

Tyveri med mekanikere

Men trackingsystemene er ikke nødvendigvis nok for å finne tapte biler. Tyvene har flere ganger bevist at de bruker egne mekanikere som løser slike hindringer.

- Disse vet hvor sporingssystemene sitter og hvordan de avmonterer dem eller setter dem ut av spill.

I Danmark har man også sett at de forstyrrer signalene med elektronisk ustyr, og det tegner til å bli et kappløp mellom bilprodusentene, eierne og tyvene.

Flest tyverier i Nord-Norge

Det er sjelden tilfeldig hvor de slår til, og her til lands har de fleste tyveriene skjedd i Nord-Norge.

- Derfra kan de kjøre rett til Sverige. I Trøndelag er det likedan, se bare på tankbilen som ble stjålet fra Øysand. Den ble funnet igjen i Åre, sier Arnesen.

Så langt er problemet på langt nær i samme skala som for eksempel i Danmark.

- Der er det etablert et samarbeid mellom forsikringsselskapene og organisasjonene, med dusør til finneren

- Blir som jungeltelegrafen

Når et vogntog blir stjålet, går det ut en sms til alle sjåfører som er med på ordningen. Dermed blir mange tusen øyne satt inn i jakten på det savnede kjøretøyet.

- Det fungerer som jungeltelegrafen. I tillegg er trailersjåfører en egen rase; mange kjenner hverandre, de vet hvor andre biler hører hjemme og ofte også hvilke ruter de kjører. De kan nesten se hvem som ikke hører hjemme på de ulike veiene, sier Arnesen.

Da to traktorer ble stjålet i Sør-Norge ble samme metode brukt; sms-er gikk ut fra Norsk Lastebileierforbund til transportørene, og resulterte i at en av sjåførene fant traktorene i Sverige.

Tankbilen som ble stjålet fra Øysand i Melhus onsdag morgen denne uka, ble også funnet fordi sjåførene snakket seg i mellom.

- Ofte tyveri fra bilene

Ifølge kommunikasjonssjef i Norsk Lastebileierforbund, Kari Ågotnes, er vogntog som ribbes et langt større problem i Norge, enn biler som forsvinner ut av landet.

- Det er ikke lett å stikke seg bort på norske veier med disse kjøretøyene, og i tillegg har sms-varslingen vist seg å være effektiv. Da er det langt verre å få bukt med alle tyveriene på- og i de store kjøretøyene, mener hun.

Åge Widme i Gudbrandsdalen driver transportfirma, med flere sjåfører. I forrige uke ble en tre måndeder gammel lastebil ribbet for det meste. Bilen sto innelåst, bak gjerder med åtte 16 millimeter bolter.

- De ble fjernet med vinkelsliper, og deretter ble bilen ribbet for alt som kunne fjernes; dørene, grillen, støtfangerne, solskjermene. Og sjåføren ble selvfølgelig frastjålet alt som var løst på innsiden. Til og med maten i kjøleskapet tok de, sier Widme.

Nå tar det minst én måned før bilen er på veien igjen, og det betyr store tap.

- Jeg er sikker på at dette er bestillingstyveri, sier Widme.

Tyvene fjernet alt som kunne fjernes på denne hytten. Grillen og støtfangerene er borte. Foto: Bjørn Jøran Riise