I «World Entrepreneur of the Year» i helgen kiver Reitan blant annet mot sjefene for det kostbare klesmerket Canada Goose og mobilspillet Angry Birds. Men han skjemmes ikke over å selge kyllingfilet fra kjøledisken på Rema 1000.

– Jeg vil være stolt på vegne av varehandelen. Verdens største bedrift er en varehandelsbedrift, for Walmart er større enn Exxon og alle de andre. Det skulle bare mangle at en bedrift fra denne bransjen er med. Noen mener det er enkelt å selge melk og brød, men sånn er det ikke, sier Reitan til Adresseavisen.

Det er revisjonsgiganten Ernst & Young som står bak kåringen, som i år arrangeres for 26. gang. I desember i fjor vant Reitan den norske delen av konkurransen, som da ble holdt for tiende gang. Forrige gang var det hotellkonge Petter Stordalen som representerte Norge, og i 2006 var det Salmar-gründer Gustav Witzøe fra Frøya som deltok i verdensfinalen i Monaco.

Ingen vinnertro

Ingen nordmenn har kommet hjem fra fyrstedømmet med tittelen verdens fremste vekstskaper, og Reitan tror heller ikke at han skal klare å vinne over de 50 konkurrentene fra hele verden.

–Da blir det et jævla styr, så jeg håper nesten ikke det. Og da jeg vil tenke på om jeg har fortjent å vinne, for det kan jeg egentlig ikke skjønne. Men kanskje de andre tenker sånn også? Hvis du skal lykkes så bra som vi har gjort, så trenger du mye flaks. Og sånn er det sikkert for alle, sier han.

Med seg i privatflyet har han sønnene Ole Robert og Magnus, og flere av de nærmeste medarbeiderne i Reitangruppen. I tillegg er de som i fjor ble kåret til Årets kjøpmenn i henholdsvis Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven med på turen, og regiondirektør Brynjar Hovstein i Rema 1000 Midt-Norge. Pluss et par av veteranene i Rema-systemet: Øyvind Dahl som driver Rema på Stavset og Kjell Theodorsen som driver Rema 1000 Tiller.

–For oss er det en tur. Vi flyr ned og vi bor bra. Vi skal drikke litt champagne, og feire at vi er med. Og jeg har forstått at det er en vitamininnsprøytning for kjøpmennene som er med, og da er formålet oppnådd. Det er de som gjør jobben. Jeg ser bare på meg selv som dirigenten, og nå er det så mange gode solister i orkesteret vårt at jeg knapt behøver å løfte taktstokken. Å få være med på dette er like mye deres fortjeneste, sier Reitan, som heller ikke har studert konkurrentene.

– Nei, jeg har ikke satt meg inn i det. Hvis jeg setter meg inn i lista over de fantastiske bedriftene, så blir jeg bare nervøs.

– Fra Finland deltar sjefen for selskapet Rovio, som står bak mobilspillet Angry Birds. Har du spilt det?

– Nei.

– Vet du hva det er?

– Nei, he-he.

Egeninteressen

Reitan har derimot merket seg at Alessandro Benetton, toppsjef i kleskonsernet Benetton, deltar. Han er andre generasjon fra familien som leder selskapet, og i likhet med Reitangruppen er Benetton bygd på franchisedrift med selvstendige butikkeiere.

Alle deltakerne i vekstskaperkonkurransen vil bli utspurt av en jury på åtte, og da vil Reitan legge vekt på nettopp egeninteresse og medeierskap som en oppskrift for suksess. I Reitangruppen skal bedriftskulturen drilles inn i kjøpmennene, slik at de ikke behøver å ringe hovedkontoret før de tar en beslutning.

– Jeg kommer til å snakke mye om verdibasert lederskap, for det er det jeg alltid har holdt på med og trodd på. Jeg har en grunnleggende tro på at enkeltmennesket kan gjøre mer enn man tror, og særlig hvis man har medeierskap. Vi må ha mer trykk på egeninteresse blant alle, sier Reitan, som ikke mener det er en unødvendig påpekning i et selskap med internasjonale toppledere.

– Hvis de vil vite hva jeg tror på, så er det viktig for meg å si det.