I forslaget skal det i første omgang bygges dobbelspor på strekningen Hell-Værnes. I tillegg gis det penger til planlegging av elektrifisering av både Trønder- og Meråkerbanen.

Regjeringen mener det nye dobbeltsporet vil øke hastigheten og kapasiteten. Dette vil også legge bedre til rette for å utnytte kapasiteten i Gevingåsen tunnel og bidra til kortere kjøretid mellom Trondheim og Steinkjer.

I budsjettforslaget heter det at samlet effekt av elektrifisering, dobbeltspor Hell-Værnes og oppgradering av stasjoner og kryssingspor vil gi en redusert reisetid mellom Steinkjer og Trondheim på mellom 10 og 20 minutter.

På veisektoren i Nord-Trøndelag prioriteres oppstart for videre bygging av E6 nord for Steinkjer på strekningen Selli - Asp. Senere, i siste seksårsperiode av NTP-perioden, skal strekningen Kvithamar-Åsen prioriteres – forutsatt enighet om bompenger. Statlige midler til skredsikring av E6 ved Langnesberga og 350 millioner kroner til utbedringer på E6 mellom Grong og Nordland grense prioriteres også i siste periode. Da prioriteres også statlige midler til å starte byggingen av ekstra tunnelløp i Være-, Stavsjø- og Helltunnelene.