Ingen andre filmprodusenter i Norge har flere premierer i 2014. Tre av hennes spillefilmer og en dokumentar når kinolerretene i løpet av året. Ikke verst for en filmskaper som startet selskapet sitt, Mer Film, så sent som 2011.

I helgen gikk Tromsø-bosatte Ekerhovd på den røde løperen i Toronto sammen med regissør Ole Giæver og hans team bak spillefilmen Mot naturen. I fjor var hun på samme festival med Iram Haqs Jeg er din, som også ble Norges Oscar-kandidat.

- Hvor viktig er det å være i programmet i Toronto?

- Det er fire-fem festivaler i verden det er viktig å ha filmen sin på, og Toronto er en av dem. At jeg får vist frem filmer to år på rad gir meg mulighet til å nå et annet marked enn på festivaler i Europa. På Mot naturen har vi også et mexicansk salgsselskap, som er veldig spennende for spredningen av filmen, sier hun.

Roses i viktig bransjeblad

Det er salgsselskapet til den anerkjente filmskaperen Carlos Reygadas som pusher filmen internasjonalt. Nå får filmskaperne god hjelp av en svært positiv filmanmeldelse i det viktige, britiske bransjebladet Screen.

Anmelder Mark Adams trekker frem hovedkarakteren Martins joggetur i norsk fjellandskap i bare ræva som en av filmens viktigste scener. Og noterer at regissøren, som spiller hovedrollen selv, håndterer dobbeltrollen foran og bak kamera på en imponerende måte. Adams roser også hvordan filmskaperen har løst dialogen, som stort sett foregår via fortellerstemme, inne i Martins hode.

Stikker seg ut

- Mot naturen profileres med en filmplakat som viser Ole Giæver løpende med bar rumpe. Har det vært et smart trekk?

- Ja, vi selger faktisk filmen bra på regissørens rumpe! Når jeg snakker med folk og de spør hvilken film jeg har, trenger jeg bare å begynne å fortelle om plakaten. «Å den! Ja, den plakaten har jeg sett», sier de. Det gjør at vi virkelig stikker oss ut i hopen her.

Frøs filmpenger til talenter

- Både Mot naturen og Jeg er din ble laget via Norsk filminstitutts Nye veier-program for talenter. Nylig frøs Kulturdepartementet 7,5 millioner kroner av årets midler til dette på grunn av budsjettsprekk på etterhåndsstøtten. Hva synes du om det?

- Denne satsingen gir nye folk muligheter til å lage spillefilm på lavbudsjett, og har vært utrolig viktig fordi filmskaperne har fått arbeide så fritt. Det er slik du får nyskapende filmer. Nå vet vi ennå ikke hva konsekvensene blir og hvor mye som går vekk i etterhåndsstøtte, men det er viktig at filminstituttet og Kulturdepartementet ser hvilken suksess programmet har vært, og verner disse pengene.

- Du var tidligere i år coprodusent på dokumentaren Cathedrals of Culture. Hvilke andre filmer kommer senere i år?

- Gunnar Vikenes får premiere på Her er Harold 31. oktober og Bobbie Peers Dirk kommer med sin debutlangfilm Ohm – illusjonisten som forsvant, 1. juledag.

Vanskelig for kvalitetsfilm

- Hva er hemmeligheten bak den voldsomme produktiviteten din?

- Dette er prosjekter jeg har jobbet med i mange år. Du kan godt si at det er litt ketsjupflaskeeffekten. Bak ligger en langsiktig strategi om å samarbeide fast med en gruppe regissører som er i stand til å lage kunstnerisk spennende kvalitetsfilm.

- Er det noe feil med kinopublikummet i Norge når internasjonalt hyllede filmer som Eskil Vogts Blind så vidt når over 10 000 solgte billetter?

- Det er ofte vanskelig å skape oppmerksomhet rundt film, og de får veldig kort tid på kinoene. Mange har ikke fått med seg at en film går før den tas av plakaten. At kinoene nå faktisk setter Blind opp på nytt er kjempeflott, og jeg håper flere benytter anledningen til å se den.