Fredag ettermiddag annonserte direktør Pontus Kyander ved Trondheim kunstmuseum at han trekker seg fra sin stilling etter to år i jobben.

Kyander fortalte at årsaken dels var personlig, men at en pågående konflikt med kunstnerne Håkon Bleken og Inger Sitter også har vært utslagsgivende. I lørdagsavisa kalte Bleken avgangen for «svært gledelig».

– Tragisk

Det er slett ikke alle enige i. Trondheimskunstner Erlend Leirdal skulle helst sett at Kyander ble værende. Leirdal mener det vil bli vanskelig å finne en direktør av samme kaliber.

– Det er forferdelig tragisk at Kyander nå trekker seg. Det er et skikkelig tilbakeskritt for Trondheim som kunstby, sier Leirdal.

Han mener Kyander har gjort mye godt for kunsten i byen mens han har vært direktør.

– Kyander evnet å se nye kvaliteter ved kunstbyen Trondheim. Han satte seg virkelig inn i den unge kunstscenen, sier Leirdal og fortsetter:

–Direktøren brakte samtiden til Trondheim. Det vitnet hele hans utstillingsprofil om.

– Dømt til å mislykkes

Leirdal mener Kyander havnet i en umulig situasjon med filialen Gråmølna. Deler av Gråmølna er viet til gaven Håkon Bleken og Inger Sitter ga til museet i 2008. Men museet er også et visningssted for ny kunst.

– Du finner nesten ingen som mener at Gråmølna er et godt visningssted for kunst. Kyander fikk all skyld for lave besøkstall ved filialen. Men sannheten er at han var dømt til å mislykkes.

Ber Mist rydde opp

Leirdal mener paraplyorganisasjonen Museene i Sør-Trøndelag (Mist) må rydde opp i situasjonen på Gråmølna før en ny direktør tiltrår.

– Hvis ikke vil den nye direktøren få akkurat de samme problemene, sier Leirdal som foreslår at driften av Gråmølna skilles ut fra museet.

Kunstneren frykter at konflikten mellom museet og kunstnerne Bleken og Sitter, har gjort uopprettelig skade.

– Denne jobben fremstår som udelikat på grunn av dette. Det vil skremme gode kandidater fra å ta den, sier Leirdal.

Provosert av Bleken

Kunstner Leirdal får full støtte fra musiker Eldbjørg Raknes. Jazzvokalisten mener at Håkon Blekens beskrivelse av avgangen er utidig.

– Det er smålig å glede seg over at han slutter. Jeg ble kjempeprovosert av Blekens utspill, sier Raknes.

Hun mener Kyander har vært viktig for kunstmiljøet i Trondheim.

– Han er akkurat det kunsten trenger: en internasjonal, kvalitetsorientert drivkraft. Kulturlivet bør løfte sånne folk, ikke knuse dem.

– Hva var Kyanders viktigste bidrag?

– Han gjorde Trondheim kunstmuseum til et levende museum. Han restaurerte hovedmuseet veldig fint, laget utstillinger av høy internasjonal kvalitet og han var synlig og saksfokusert i kunstdebatten. At han slutter og flytter er et tap for Trondheim på alle måter, sier Raknes.

Jazzvokalist Eldbjørg Raknes er provosert over Blekens utspill. – Jeg ble kjempeprovosert, sier hun. FOTO: RUNE PETTER NESS Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen