Asfaltverket, som skal drives av Peab, kommer i drift i april neste år og vil i perioder drive døgnet rundt, også om natten.

Selv om beregninger viser at driften kan gi helsefarlig støy om natten, har asfaltproduksjonen fått grønt lys fordi det skal iverksettes en rekke støydempende tiltak.

En rundspørring Adresseavisen har gjort hos de mest berørte beboere i Kaptein Kaalds vei og Ladehammerveien, viser at ingen kjente til planene om det mobile asfaltverket før de leste om det i Adresseavisen fredag morgen.

- Uvirkelig

- Vi er i sjokk. Det er helt uvirkelig at den første informasjonen vi får om saken er gjennom avisa. Jeg kan ikke fatte at det er noen som ikke skjønner at også de som bor på Ladehammeren må bli kontaktet og spurt om hva de synes.

Etter at jeg sto opp og kona fortalte meg om asfaltverket har jeg ikke klart å tenke på noe annet. Det er ikke blitt tid til verken annen avislesing eller frokost, sier en opprørt Paul Loe i Ladehammerveien 7B.

Saksdokumenter bygningsrådet (sak 32/15)

Skriver e-post til alle partiene i bystyret

Det første han gjorde etter å ha lest artikkelen var å skrive en e-post til samtlige politiske partier i bystyret. Han har også pløyd gjennom samtlige dokumenter om asfaltverket som Trondheim kommune har lagt ut på sine egne sider.

- Det er ufattelig at det er fattet vedtak om driften uten at naboene er varslet. Enda mer forunderlig er det at en kommunalråd ikke har kjennskap til saken enda den er behandlet i bygningsrådet, sier Loe.

Det er ikke første gang ekteparet har kontaktet kommunen for å ta opp saker som de mener påvirker bydelen i negativ retning. De har brukt mye tid på å protestere på lukt fra et kloakkrenseanlegg og en fiskefôrprodusent og støy fra et mørtelverk i nabolaget.

- Nå kommer støyen fra asfaltverket i tillegg, sier Tove og Paul Loe, som er bekymret for at femårig drift av asfaltverket på Brattøra kan påvirke boligprisene i bydelen. - Vi har telt på knappene om vi skal selge sokkelleiligheten, men denne typen støy gjør området mindre attraktivt, sier Loe.

Tviler på støydemping av hjullastere

Peab er pålagt en rekke tiltak som skal dempe støyen om natten. Et av tiltakene er å montere støydempende utstyr på hjullastere som skal være i arbeid om natten under asfaltproduksjonen.

Opplysningen blir mottatt med hoderysting av Svein Wilhelmsen, en annen beboer i Ladehammerveien.

- Jeg har arbeidet som mekaniker i en årrekke og har blant annet hatt service og vedlikehold på hjullastere. Jeg stiller meg svært tvilende til at noe slikt er mulig, sier Wilhelmsen, som selv i perioder har kjørt asfalt fra et asfaltverk da han arbeidet i et transportfirma i Hammerfest,

-Jeg er smertelig klar over hvor mye støy et asfaltverk lager og vet nøyaktig hva vi har i vente. Det gjør meg meget betenkt. Et asfaltverk lager en plagsom og irriterende lyd i time etter time. En ting er støyen om natten. Nesten enda verre er at vi risikerer å få ødelagt flotte sommerkvelder på terrassen, sier Wilhelmsen.

- Men må man ikke, som ordfører Rita Ottervik påpeker, regne med støy når man bor i en by?

- Det er jeg enig i, men dette er plagsom støy, en forurensende støy. Vi hører allerede godt lyden av transportbåndene på havna. Nå får vi snart en enda sterkere lyd. Jeg er redd dette kan gjøre husene våre langt mindre attraktive ved salg, sier Wilhelmsen.

- Ikke behov for varsling

- Så lenge de støydempende tiltakene for driften asfaltverket blir gjennomført som forutsatt, har vi ikke vurdert at det var behov for varsling av beboerne på Ladehammeren, sier bygningssjef Steinulf Hoel ved byggesakskontoret i Trondheim.

- Hvem skal påse at støytiltakene blir gjennomført?

- Hvert enkelt foretak som blir engasjert av byggherren, har ansvaret for å gjennomføre de støydempende tiltakene i tråd med avtalen. I tillegg har byggherren et overordnet ansvar for å sikre at tiltakene er utført. Foretaket som gjennomfører tiltakene må bekrefte at de er gjennomført og fungerer etter hensikten.

Dersom kommunen er usikker på om støytiltakene fungerer, kan vi kreve støymålinger, fortrinnsvis etter at driften har kommet i gang, sier Hoel.