Bodø: Det opplyser Forsvaret operative hovedkvarter til Adresseavisen. Årsaken skal være krigen i Syria og en sliten russisk flystyrke.

- Selv om det gjøres færre observasjoner av russiske militærfly i internasjonalt luftrom langs norskekysten, har samtidig den russiske aktivitet til havs og under havflaten gått opp, opplyser Brynjar Stordal, pressetalsmann ved Forsvaret operative hovedkvarter.

Færre utrykninger

Forsvaret har også foretatt færre utrykninger med norske jagerfly det siste året. Det vil si utrykninger med NATO – beredskapsfly ut fra basen ved Bodø hovedflystasjon.

- Så langt i år har vi hatt 16 såkalte utrykkinger med beredskapsflyene. Totalen for fjoråret var 30 utrykninger. Det ser ut til at vi får en lavere aktivitet i år sammenlignet med i fjor, opplyser Stordal.

LES HER: Et russisk jagerfly fløy farlig nær et amerikansk kampfly over den østlige delen av Syria (TV2.no)

Han viser til at færre utrykninger fra norsk side har en sammenheng med at den russiske flystyrkene som opererer i nordområdene, nå deltar i operasjoner i andre områder, som Syria og grensen mot Ukraina.

En annen forklaring er at de flytypene som oftest blir identifisert i nord ikke har vært på vingene i lengre perioder. Grunnen er ulykker eller andre hendelser. Det har ført til at hele flåten har blitt satt på bakken mens etterforskningen har pågått.

- Det er de samme flyene vi ser i dag som vi så under den kalde krigen. Samtidig ser vi at det gjennomføres kompliserte flyoperasjoner over store avstander, som strategiske flyvninger fra Engelsbasen ved Saratov nesten nede ved Kasakhstan, opp gjennom Nordvestrussland til Kolahalvøya, forbi norskekysten og ned i Nordsjøen. Andre flyr langs norskekysten, gjennom Middelhavet og til Syria.

- Under slike flyvninger med langtrekkende bombefly er det nødvendig med luft – til -luft-tanking på grunn av de store avstandene, sier Stordal.

Ingen krenkelser av luftrom

Han påpeker at det er respekt og ryddighet som preger det norsk-russiske forholdet i lufta.

- Det har aldri vært krenkelser av norsk luftrom i moderne tid. Til sammenligning har naboland, som Finland og de Baltiske stater, opplevd flere krenkelser av luftrommet, sier han.

Pressetalsmannen viser til at den omtalte nedgangen av russisk aktivitet i luftrommet bygger på statistikk med små tall.

- Likevel er vi sikre på at trenden er nedadgående, sier Stordal.

Til sammenligning var det på midten av 1980-tallet oppe i 500–600 årlige identifiseringer av russiske militærfly langs norsk territorium. Dette sank drastisk etter oppløsningen av Sovjetunionen, og fra år 1999 til 2000 lå antall identifiseringer på bare tre til fem fly årlig.

Endret flymønster

Men ingenting er absolutt, heller ikke i forsvaret. For det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom antall utrykninger gjort av NATO-fly og antall identifiserte russiske bombefly.

- Statistikken viser ikke den reell flyaktiviteten fra russisk side i områdene, kun de fly som er identifisert. Det betyr de som har hatt en flyprofil som gjør det naturlig å iverksette identifisering med NATO kampfly.

En annen grunn til nedgangen kan være at en del av flyene har gått lenger ut og mot nord enn tidligere, slik at de ikke har blitt identifisert av norske fly.

Antall identifiseringer er heller ikke det samme som den totale russiske aktiviteten.

- Det er en god del flyginger, også vestover, som går så langt ut fra land at vi velger å ikke sende ut jagerfly for identifisering. Dette kan være tokt med flere fly. De går langt mot nord, mot området rundt Island eller Jan Mayen.

LES HER: Trøndelag er av stor militær betydning, og står på Nato-kartet

Det er også en del rutinemessige tokt nær Finnmark som heller ikke blir identifiseres. Dette fordi de er så kort tid i nærheten av norsk territorium at det er liten hensikt i å sende egne fly på vingene for å identifisere disse.

Forstå situasjonen

For Forsvaret er ikke antallet identifiserte fly det viktigste. Det er å få en situasjonsforståelse av aktiviteten.

I noen tilfeller kan det være slik at kun noen av flyene i et følge velges ut for identifisering.

- Data fra radaren viser at det er seks fly, men vi kan velge å konsentrere oss om to. Da er det kun to som telles i statistikken.

Superfly: Her flyr ett av Russlands nye superfly langs norskekysten. Foto: Forsvaret
Kompliserte flyoperasjoner: Under flyvninger med langtrekkende russiske bombefly er det nødvendig med luft – til -luft-tanking på grunn av de store avstandene. Foto: Forsvaret